Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
05 augustus 2020 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

‘Dank voor uw brief van een jaar geleden…’

5 reacties
Op 7 juni 2019 verwees ik mijn patiënt naar de grote regionale ggz-instelling alhier.

Een jaar later ontving ik de volgende brief:

‘De heer M. is door u aangemeld voor behandeling bij de ggz, waarvoor hartelijk dank.

Wij willen uw patiënt uitnodigen voor intake, maar helaas is de datum van de verwijsbrief inmiddels verlopen. Daarom vragen we u vriendelijk binnen zeven werkdagen een nieuwe verwijsbrief te sturen. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite en excuses voor het ongemak.’

Het moet toch niet gekker worden...

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Jedidja Fortuijn , Aios psychiatrie , Haarlem 08-08-2020 20:09

    "Volgens 'het systeem' zou u uw patiënten kunnen aanraden wachtlijstbemiddeling te zoeken bij hun verzekeraar. Die heeft immers de verantwoordelijkheid op zich genomen tijdig de juiste zorg voor zijn patiënten te vinden. Ik ben zo benieuwd wat er gebeurt als iedereen dit, laat zeggen, in oktober 2020 gaat doen. Gewoon platbellen.
    Overigens kunnen ze er bij de oogheelkunde ook wat van, weet ik uit ervaring, geldt dezelfde logica voor...
    Wat overigens nog genanter is, als er wel een intake wordt gedaan in de wetenschap dat er daarna nog heel lang geen behandeling mogelijk is. Dat gebeurt onder financiële druk van het aantal afgesproken dbc's. Zit je daar onder als instelling, dan word je het jaar daarop gekort. Extra erg is dat patiënten dan hun eigen risico 2x kwijt zijn, immers eerst na de intake en een jaar later als de behandeling start.
    Hoewel ik de frustratie van collega van de Ven goed snap, vraag ik me wel af wie er tuchtrechtelijk aangepakt zou moeten worden. Niet de individuele psychiater die dapper op zijn post blijft, terwijl een boel collega's zich uit nood dan maar als interimmer verhuren (met een tijdelijk commitment draag je nooit heel veel verantwoordelijkheid voor de organisatie). Misschien een BIG-geregistreerde zorgbestuurder die aandringt op zo'n intake zonder behandelmogelijkheid op korte termijn. Uiteindelijk blijft het te gek voor woorden dat er geen democratische controle op de zorgverzekeraars is.
    "

  • Petra Allis, verzekeringsarts, Rotterdam 06-08-2020 11:02

    "Dit probleem is al vele jaren aanwezig en echt nooit weggeweest. Vooral bij Autisme Spectrum diagnostiek zijn er al jaren wachtlijsten van meer dan een jaar.
    Af en toe kom ik patiënten tegen die het voor elkaar hebben gekregen om buiten de grote stad te starten met hun zeer noodzakelijke behandeling, en dan na doorlopen van de wachttijd binnen de stad, overstappen. Helaas lijkt het erop dat dit slechts is weggelegd voor de happy few die zeer mondig zijn, of (vaker) een zeer mondig familielid hebben. Waarbij je ook nog in staat moet zijn om er te komen, natuurlijk. Ik heb zelfs ooit, jaren geleden, iemand gekend die net zo lang rondbelde tot ze ergens op 2 uur reizen afstand kon worden geholpen. Zo werd langdurige arbeidsongeschiktheid grotendeels voorkomen.
    Ik heb wel de indruk dat dit probleem weer is toegenomen toen de GGZ onder de basisverzekering ging vallen, en vervolgens het aparte eigen risico voor GGZ werd geschrapt. Dat plan op zich was prima en volkomen terecht, maar is er misschien tegelijkertijd een bezuiniging ingeboekt?
    Hoe het zij, wie in staat is om een deel van de rekening te betalen, heeft nog ruime keuze uit de ongecontracteerde psychologen met weinig wachttijd. Uiteraard zijn dit meestal niet de mensen die de GGZ het hardste nodig hebben.
    De kosten voor de samenleving van deze wachtlijsten, in de vorm van de kosten van arbeidsongeschiktheid en dakloosheid zijn zeer groot. Als die zouden worden meegerekend, zouden er allang kortere wachtlijsten zijn, vermoed ik.
    "

  • Nicolette van de Ven, Huisarts , Tweede Exloërmond 05-08-2020 21:59

    "Wie oh wie kan mij uitleggen waarom dit soort -helaas herkenbare- acties en disfunctioneren van de GGZ kennelijk door iedereen maar gepikt worden?
    Dat zou de cardioloog of welke specialist dan ook eens moeten doen, dan kon die meteen een maatregel van de tuchtraad verwachten en was de wereld te klein....
    Als een huisarts iemand naar de GGZ verwijst heeft dat een goede reden, en het is een grof schandaal om na een jaar zo’n brief te sturen. Dan neem je de huisarts niet serieus, de patiënt niet, en ook jezelf als GGZ instelling niet. En dan zou dit meteen de media ingeslingerd moeten worden wat mij betreft. Keer op keer, net zolang totdat het daar naar behoren functioneert! Ik merk dat ik de wachttijden niet eens meer durf te melden aan mijn patiënten: heb daar echt plaatsvervangende schaamte over. Dus zoek ik het maar zoveel mogelijk bij de POH GGZ waar mensen snel en adekwaat worden geholpen, maar die helaas voor een groep patiënten toch niet van het kaliber is wat ze nodig hebben.
    Wellicht zou onze LHV eens actie moeten ondernemen in deze? "

  • jhleenders, zorgveldwachter, Leeuwarden 05-08-2020 19:40

    "Melden bij de inspectie! ( of de plaatselijke courant; met naam en toenaam ) "

  • Ron Dekens, Psychiater, Den Haag 05-08-2020 19:23

    "Pffff. Laatst heb ik me weer ‘lekker’ opgewonden: een normale verwijsbrief is niet voldoende??
    Bijna iedere instelling/afdeling heeft een eigen aanmeldformulier dat ook nog eens ingevuld dient te worden tot en met de apotheek van de patiënt toe.
    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.