Laatste nieuws
Nieuws

Audicien kan direct naar kno-arts verwijzen, tussenkomst huisarts niet nodig

1 reactie

In het Deventer Ziekenhuis heeft de kno-afdeling in 2021 een nieuwe manier van verwijzen getest, zonder tussenkomst van de huisarts. Coby Lindeboom (anios en arts-onderzoeker kno): ‘Patiënten, audiciens en huisartsen zijn tevreden.’

Tijdens de coronapandemie liepen de wachttijden op de kno-afdeling van het Deventer Ziekenhuis op, omdat fysieke consulten tijdelijk niet mogelijk waren. Daarom besloot de afdeling te kijken hoe patiënten toch konden worden geholpen. ‘Het was een mooie aanleiding om de omslachtige, oude werkwijze en de doorlooptijd van twee tot vier maanden aan te pakken’, aldus Lindeboom.

Huisarts uit keten

Patiënten met gehoorproblemen gaan meestal eerst naar een audicien voor een gehoortest. ‘Voorheen stuurde de audicien de patiënt – indien nodig – langs de huisarts voor een verwijzing naar de kno-arts.’ De tussenkomt van de huisarts is volgens de test van het Deventer Ziekenhuis niet nodig. Lindeboom: ‘Audiciens zijn goed getraind in het beoordelen van gehoorproblemen en het inschatten welke patiënten een verwijzing naar de kno-arts nodig hebben.’ De directe verwijzing van audicien naar kno-arts vermindert werklast voor huisartsen, verlaagt zorgkosten, en zorgt ervoor dat patiënten minder lang wachten op hun afspraak bij de kno-arts.

Telefonisch consult

Daarnaast testte de kno-afdeling van het Deventer Ziekenhuis de mogelijkheid van telefonische consulten. ‘De audicien maakt een audiogram en onderzoekt de gehoorgang en het trommelvlies van de patiënt. In het verleden herhaalde de kno-arts deze handelingen bij alle patiënten. Dit is geen zinnige zorg.’ Daarom besloot de kno-afdeling om bij een bepaalde groep patiënten over te schakelen naar telefonische consulten. ‘Het gaat om patiënten bij wie de audicien een compleet audiogram aanlevert, en onderzoek van de gehoorgang en het trommelvlies geen afwijkingen toont.’

De kwaliteit van de zorg komt volgens Lindeboom niet in het geding door de zorg te baseren op het werk van de audicien – een niet beschermd beroep. ‘We werken samen met StAr-geregistreerde audiciens, een keurmerk in de gehoorzorg. Bovendien zorgen we dat de aangeleverde audiogrammen voldoen aan de eisen die wij intern ook hanteren, en zal de kno-arts bij twijfel of alarmsymptomen in de telefonische anamnese altijd een fysiek consult inplannen.’

In 2021 werden in totaal 1460 patiënten met een verdenking op perceptief gehoorverlies verwezen naar de polikliniek kno van het Deventer Ziekenhuis. 320 patiënten (21%) kregen een telefonisch consult, 63 van hen kregen later alsnog een fysiek consult op de polikliniek voor aanvullend onderzoek. ‘Er vonden in 2021 nog regelmatig verwijzingen via de huisarts plaats. Als dit vermindert, zal waarschijnlijk ruim de helft van deze patiënten in aanmerking komen voor een telefonisch consult.

Kosten

In afwachting van een passend tarief vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit, halveerde het Deventer ziekenhuis de dbc-prijs voor een kno-consult, van 180 naar 90 euro. ‘Het was tegenover patiënten niet te verantwoorden dat zij bij een telefonisch consult de volledige prijs moesten betalen. Gelukkig heeft het ziekenhuis de prijs voorlopig zelf aangepast, zodat we niet hoefden te wachten met de implementatie van de telefonische consulten.’

Evaluatie

Uit de evaluatie die Lindeboom uitvoerde blijkt dat patiënten, audiciens en huisartsen tevreden zijn over deze nieuwe aanpak. Zij gaven de nieuwe werkwijze gemiddeld een acht. Na een verwijzing van een audicien, konden patiënten binnen twee weken terecht voor een telefonisch consult. ‘Dit is aanzienlijk korter dan de twee tot vier maanden die hiervoor golden.’ Lindeboom hoopt dat meer regio’s deze werkwijze gaan hanteren.

Lees ook

Nieuws KNO zinnige zorg
  • Laura ter Steege

    Laura ter Steege is voormalig journalist bij Medisch Contact. Haar focus lag met name op de wetenschap.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • uroloog, Utrecht

    Interessant. Dit overkwam mij afgelopen week. Vanwege aandringen van mijn partner dat ik een hoorapparaat nodig heb ben ik naar een audicien gegaan. Die verwees mij naar een KNO-arts, via de huisarts, vanwege asymmetrie in mijn toonaudiogram. Tot ...mijn uiterste verbazing werd de vraag of ik wel of niet een gehoorapparaat nodig had niet beantwoord, de vraagstelling was slechts of een evt gehoorondersteuning wel of niet door de verzekeraar wordt vergoed.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.