Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
1 minuut leestijd
Nieuws

Artsen schrijven zelden op ‘medische noodzaak’ voor

1 reactie

Huisartsen maken maar zelden gebruik van de mogelijkheid van het voorschrijven op ‘medische noodzaak’, waarmee de patiënt aanspraak maakt op een geneesmiddel van precies het merk dat de arts voorschrijft. Meestal is er geen medische reden voor, maar doen huisartsen het om de relatie met patiënten goed te houden. Dat concludeert onderzoeksinstituut Nivel op basis van cijfers van Stichting Farmaceutische Kengetallen en gesprekken met huisartsen en apothekers.

Iets minder dan 3 procent van alle verstrekkingen van huisartsen en medisch specialisten wordt voorzien van zo’n ‘medische noodzaak’. Voor de eerste keer dat een geneesmiddel wordt voorgeschreven geldt dat minder dan 1 procent wordt voorzien van een ‘medische noodzaak’. Bij latere verstrekkingen ligt dat iets onder de 4 procent, concludeert het Nivel.

Volgens het Nivel is het voorschrijven op medische noodzaak bedoeld voor situaties waarin de voorschrijver het medisch niet verantwoord vindt dat een patiënt met een ander merk geneesmiddel wordt behandeld dan het door hem/haar voorgeschreven merk. Het gaat dan om het verstrekken van een preferent, goedkoper merk geneesmiddel, waarmee de kosten van extramuraal geneesmiddelengebruik teruggedrongen moeten worden – het preferentiebeleid. In plaats van dat er daadwerkelijk een medische reden is voor een recept met ‘medische noodzaak’, concludeert Nivel op basis van interviews met acht huisartsen en twaalf apothekers dat zij dit meestal doen om de relatie met patiënten goed te houden. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de patiënt niet wil wisselen naar een ander merk. Het belang en welzijn van de patiënt staan daarbij voorop, volgens de geïnterviewde huisartsen.

Volgens het Nivel geven de geïnterviewde apothekers zonder uitzondering aan dat ze zo’n medische noodzaak niet altijd zomaar opvolgen. Volgens de apothekers is er vrijwel nooit objectief sprake van medische noodzaak en heeft het bovendien financiële consequenties als zij te vaak recepten op medische noodzaak verstrekken.

Lees ook
Nieuws geneesmiddelen huisartsen apothekers dure geneesmiddelen
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • C.M.E. Liedekerken

    Huisarts, Sittard

    Enige conclusie die ik kan trekken; niet alle partijen zijn goed gehoord in deze kwestie WANT:
    Wij hebben in het verleden ZO VAAK medische noodzaak voorgeschreven, dat telkens onderuit werd gehaald door de apotheek per order (preferentiebeleid) zorg...verzekeraar.

    Hier speelt de zorgverzekeraar een dubieuze rol in:
    1. Patienten vragen aan huisarts vanwege vermeende bijwerkingen medische noodzaak op het recept te schrijven
    2. Patient gaat naar apotheek met het recept en krijgt nul op het rekest
    3. WANT zorgverzekeraar heeft ook preferentiebeleid naar apotheek verordend: dwz dat maar een minmaal aantal patienten op medische noodzaak mag staan, anders krijgt de apotheek niks uitbetaald van het geleverde recept
    4. Apotheek/huisarts verwijs patient die hierover vragen/klachten heeft naar zorgverzekeraar
    5. Zorgverzekeraar vertelt patient dat als er ' medische noodzaak'. op het recept staat, dit door de apotheek ook zo uitgeleverd moet worden

    Dit werkt niet; omslachtige procedures voor huisarts en apotheek, zorgverzekeraar die zich verschuilt achter (met name) apotheek en huisarts en ontevreden patient.
    By the way is het frappant, dat als patienten eenmaal over zijn op blister medicatie (waarin medische noodzaak niet wordt toegepast); dat het hele issue voorbij is voor de patient....

    Wat ik vele malen erger vind, en zelf (als geneesmiddelgebruiker) ook meerdere malen heb moeten ervaren: het preferentiebeleid zorgt NIET voor heldere informatie op het etiket voor de patient. Zelfs als arts moet ik regelmatig puzzelen op een medicijndoosje van een patient om te achterhalen welk medicijn het is; staat er dan in Griekse/Russische/of andere letters op. NIET te ontcijferen.
    En dan ben je verbaasd als patienten meditatiefouten maken? Serieus?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.