Laatste nieuws
ANP
1 minuut leestijd
Nieuws

Aidsfonds zet nep-zorgverzekeraar Selectivia in

2 reacties

Een reclamecampagne voor een zorgverzekering die klanten zou selecteren op basis van ‘gender, achtergrond en oriëntatie’ komt uit de koker van het Aidsfonds. De organisatie wil hiermee aandacht vragen voor uitsluiting van mensen met hiv.

Voor miljoenen mensen met hiv, of die een verhoogd risico lopen om besmet te raken met het virus, ‘is uitsluiting van zorg de realiteit’, laat het fonds weten.

De campagne werd gevoerd namens 'Selectivia Zorgverzekeringen'. In de Volkskrant stond een grote advertentie van het niet-bestaande bedrijf. De slogan luidde: ‘Waarom zou jij betalen voor risico’s die anderen nemen?’ Wie naar de website ging die speciaal was gemaakt om het verhaal te ondersteunen, kreeg daar vragen voorgeschoteld over allerlei persoonlijke zaken, zoals seksuele oriëntatie en de mate waarin iemand wisselende seksuele contacten heeft.

Eén klacht

Sommige mensen reageerden verontwaardigd op de campagne, anderen hadden al snel door dat Selectivia niet bestaat. De ‘verzekeraar’ staat niet geregistreerd in het handelsregister en had de website nog maar kort geleden geregistreerd.

Zorgverzekeraars Nederland liet weten nog nooit van Selectivia te hebben gehoord en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) begon zelfs een onderzoek naar het mysterieuze bedrijf, dat de regels voor zorgverzekeringen totaal aan zijn laars leek te lappen. Voor de basiszorgverzekering geldt een acceptatieplicht: verzekeraars mogen daar niemand voor weigeren. De Reclame Code Commissie (RCC) kreeg zeker één klacht over de campagne binnen, laat een woordvoerster weten.

Het Aidsfonds hoopt dat de campagne mensen aan het denken heeft gezet. Volgens directeur Mark Vermeulen loopt de wereldwijde bestrijding van aids en hiv, het virus dat de ziekte veroorzaakt, ‘vast door toenemend conservatief beleid dat mensen bij wet uitsluit’.

Lees ook
Nieuws communicatie HIV
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Huisarts, Streefkerk

    Bart Bruijn.

    Schrijnend hoe snel de Nederlandse Zorg"autoriteit" opeens in handelingsmodus schiet vanwege "nepnieuws", nu de belangen en vooral het beeld van de verzekeraars lijken te worden geraakt.

    Al het nepnieuws dat nu in grote hoeveelhed...en over ons wordt uitgestort door diezelfde verzekeraars, tot botte leugens (Menzis en VGZ) en titelfraude (CZ) toe, ach, wat kan het schelen?

    Dat de verzekeraars al vele jaren veel te weinig zorg inkopen en hun taak volkomen laten schieten op vele fronten, maar dat ze wel de centen innen, ach, wat maakt dat nu uit?

    Dat de verzekeraars botte fraude plegen, door zorg wel in hun polissen te verkopen, maar het vervolgens botweg niet betalen, ach, ons probleem toch niet?

    De NZA kost trouwens zelf ook meer dan 100 miljoen per jaar. Wat zouden we daar een mooie dingen mee kunnen doen.

    • Huisarts, Streefkerk

      Bart Bruijn

      En dan heb ik het nog niet eens over Promovendum van VGZ, die deze (indirecte en smerig juridisch dichtgetimmerde, maar toch oh zo echte) risicoselectie al vele jaren openlijk toepast. Natuurlijk door onze eigen NZA onweersproken.

      ...Selectivia is amper satire. En kijk de NZA eens de zorg verbeteren.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.