Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
1 minuut leestijd
Nieuws

Advies: ‘Maak norm voor maximale administratietijd zorgverleners’

1 reactie

Er moet een norm worden gesteld voor de hoeveelheid tijd die een zorgverlener maximaal aan administratie mag besteden. Dat helpt bij het nemen van stevige maatregelen die bijdragen aan het verminderen van huidige en het voorkomen van nieuwe regeldruk. Maar een dergelijke norm mag niet tot nieuwe administratiedruk leiden.

Dat adviseert adviesbureau De Argumentenfabriek, die het programma (Ont)Regel de Zorg op verzoek van het ministerie van VWS evalueerde. Daarvoor werden dertig personen geïnterviewd die bij het programma betrokken zijn geweest. De opstellers van het advies vinden dat het ministerie van VWS het programma (Ont)Regel de zorg naar omstandigheden goed van de grond heeft getrokken in 2018 – gezien het tempo waarin het tot stand kwam en werd uitgevoerd. Maar er zijn dingen die beter kunnen. Zo ontbrak in het programma een analyse van de oorzaken van regeldruk en een gerichte aanpak van deze oorzaken. Volgens de opstellers lag de nadruk daardoor op concrete schrappunten – ook wel laaghangend fruit genoemd – in plaats van het duurzaam terugdringen van regeldruk.

 

Structureel onderdeel

Ook stelt De Argumentenfabriek dat het ministerie van VWS ambitieus startte met het programma, maar dit niet vasthield. Volgens de opstellers benadrukten bewindspersonen en de ambtelijke top de urgentie van het (ont)regelen onvoldoende en kennen betrokken partijen de uitkomsten nauwelijks. De Argumentenfabriek adviseert dan ook dat het verminderen van regeldruk in de zorg een structureel onderdeel wordt van het zorgbeleid, over meerdere kabinetsperiodes heen. Het uitgangspunt moet zijn dat nieuwe regels en wetten niet leiden tot extra regeldruk voor zorgverleners. De opstellers van het advies vinden dat het ministerie daar alert op moet zijn, onder meer door steeds te vragen naar de impact van een idee.

 

Naast een landelijke aanpak pleit De Argumentenfabriek ook voor een meer lokale aanpak. Daarbij moet zorgverleners zelf een stem worden gegeven, zodat regeldruksignalen uit de praktijk gehoord kunnen worden.

lees ook
Nieuws administratie regeldruk bureaucratie werkdruk ontregel de zorg
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.R.I. Slock

    huisarts, Sluis

    Weer een waardeloze norm waar we in de praktijk niks aan hebben. Zolang er een zorgverzekeringswet bestaat waarin staat dat de (huis)arts dan wel diens assistentes gratis de administratie van de zorgverzekeraars, de hulpmiddelenleveranciers, de WMO ...etc moet gaan voeren verandert er niks. Laat iedereen die info nodig een tientje betalen. Als de administratieve druk hiermee niet vermindert worden we als huisarts dan misschien wel voor het eerst marktconform betaald.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.