Laatste nieuws

Zuid-Afrika

Advertorial

Plaats een reactie

Als ‘vreemde eet in de bijt’ ontwikkelden we in januari van dit jaar een Talisman groepsreis. Een maatwerk groepsreis naar Zuid-Afrika waarin luxe en verdieping centraal staan. We vertrokken we een klein testgezelschap richting Kaapstad, om vanuit daar door te reizen en te eindigen met een safari in Johannesburg. Hoe kwam deze reis tot stand?

In de zomer van 2015 ontmoetten wij de bevlogen ondernemer Merel Disselkoen. Zij helpt met haar bedrijf Townshipsmile kleine (en grotere) ondernemers in Zuid-Afrika. Merel speelde met het idee om een handelsmissie opzetten; een groep ondernemers, zakenrelaties of vrienden naar Zuid-Afrika laten reizen om hier inspirerende ontmoetingen met lokale ondernemers te hebben. De energie, motivatie en inspiratie die hierdoor zou ontstaan zou wel eens voor hele nieuwe inzichten kunnen zorgen, of voor de omarming van een project in Zuid-Afrika.

Precies zo’n insteek voor een kleine groepsreis zochten we bij Talisman. En dus gingen wij aan de slag om een netwerk van ondernemers en pioniers bij elkaar te zoeken. Het netwerk van Talisman werd gecombineerd met het netwerk van Townshipsmile en zo kwamen we tot de fantastische reis die we maakten in januari.

In Kaapstad maken we kennis met de Spinach King. Aan de rand van Khayelitsha, valt zijn knalgroene container meteen op. Binnen worden spinaziebroden en -muffins gemaakt. Voor de Spinach King heeft spinazie geen geheimen meer: hij heeft zichzelf alles geleerd over zowel de culinaire als medische aspecten van deze groente. De King is dressed to impress: met een knalgele broek, geinige sokken en blauwe blazer, vertelt hij als een volleerd zakenman over zijn business. Over hoe hij begon met een plan en slechts drie euro op zak en nu droomt van een wereldwijd franchise-concept. En met Richard Branson als fan, ben je natuurlijk heel goed op weg.

Een van de favoriete Talisman accommodaties is Grootbos, waar bevlogen hotelier Michael Lutzeyer echt het verschil maakt voor de lokale bevolking. En als iemand beweert dat luxe en duurzaamheid niet hand in hand kunnen gaan, dan hebben ze nog nooit in Grootbos verbleven! Hier raken we aan de praat met de leerlingen van het Green Futures Project. Door dit initiatief krijgen zij weer toekomstperspectief en kunnen ze voor hun gezin zorgen. De inspiratie vliegt ons om de oren, en als we dan
’s avonds ook nog eens worden getrakteerd op een braai middenin de wildernis, omgeven door kaarslicht voelen we ons enorm rijk en gelukkig. We praten nog lang na over alle bijzondere ontmoetingen die we al hebben gehad…

In Johannesburg stappen we op de fiets, en fietsen we door de grootste township van Zuid-Afrika; Soweto. Samen met een inwoner verkennen we de rijke en arme delen van Soweto. We rijden langs het oude huis van Nelson Mandela en het Hector Pieterson Memorial terwijl onze gids ons voorziet van de nodige achtergrond informatie. Hier word je echt even stil van… Tijdens een prachtig diner in de tuinen van Fairlawns Boutique Hotel brainstorm en we volop over manieren om de jonge ondernemers te helpen maar we discussiëren ook over de verandering van mentaliteit hier, en hoe dit impact maakt op de dagelijkse gang van zaken.

Voordat we onze reis besluiten met een prachtsafari in Marataba gaan we op bezoek bij Hugo Tempelman, ofwel Doctor T. Hij helpt vanuit zijn Ndlovu Healthcare Clinic tientallen mensen met hiv en aids. Naast private en publieke gezondheidszorg heeft ‘Doctor T’ ook tal van initiatieven ontwikkeld om de leefomstandigheden van de lokale gemeenschap te stimuleren maar voorop staat een voor iedereen bereikbare, effectieve behandeling van en onderzoek naar hiv en aids. Hugo heef hiervoor zelf programma’s ontwikkelt, waaronder de Triple Therapy, waarmee hiv-positieve ­patiënten binnen zes maanden weer een gelijkwaardig leven hebben als voor hun besmetting.

Zuid-Afrika. Wát een reis. Wát een land. Mocht u één van de gelukkigen zijn die een soortgelijke reis mag maken door Zuid-Afrika dan weten wij zeker dat u als een ander persoon terugkeert. De combinatie van luxe met verdieping zorgt voor een ­onvergetelijke en life changing beleving.

Wij nodigen u van harte uit in ons nieuwe kantoor te Breda om meer informatie over deze reis, of onze andere Talisman bestemmingen, in te winnen.

Deze reis is exclusief bij Talisman te boeken, en wordt helemaal aan de hand van uw wensen en voorkeuren samengesteld. Wij bezochten talloze (jonge) ondernemers met verschillende thema’s zodat er voor ieder reisgezelschap de perfect passende reis kan worden samengesteld. Neem contact op met Evelyn Oostveen voor meer informatie of advies.

Evelyn@Talisman.nl of 088-7755900

Talisman travel design

www.talisman.nl

088-7755900

mail@talisman.nl

Op dit artikel reageren inloggen