Laatste nieuws
Mathijs Smit
2 minuten leestijd

Zorgverzekeraars zetten ziekenhuizen onder druk

2 reacties

De zorgverzekeraars zetten bij de contractonderhandelingen voor 2014 ongekend hard in op lagere volumes en prijzen. Dat meldt vakblad Zorgvisie, op basis van een brandbrief die de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en de Stichting Topklinische Ziekenhuizen (STZ) hierover hebben gestuurd aan de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Volgens Zorgvisie houden zorgverzekeraars zich op lokaal niveau niet aan de financiële kaders die in het zorgakkoord zijn afgesproken. Dat gaat uit van een basisgroei van 1,5 procent, exclusief inflatie. Bestuurders van ziekenhuizen die anoniem willen blijven geven aan dat de verzekeraars soms kortingspercentages van 15 procent of meer voorstellen, aldus het vakblad dat beschikt over de brief.

Ook de Telegraaf meldt vanochtend dat de verzekeraars ‘de duimschroeven aandraaien’ bij de zorginstellingen. VGZ zou een aantal ziekenhuizen hebben laten weten dat het met 7 procent minder moet. Achmea zou in een aantal gevallen 8 tot 10 procent krimp eisen.

In de brandbrief manen de SAZ en de STZ de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen tot actie. Zij willen onder meer van de NVZ weten wat de stand van zaken is rond de instelling van de commissie die de uitvoering van het zorgakkoord gaat monitoren. De SAZ, waarin de kleine ziekenhuizen zijn verenigd, noemt ‘de gevolgen van het door Achmea, VGZ en CZ ingezette beleid buitenproportioneel’. SAZ-directeur Yvonne Snel bevestigt het bestaan van de brief, maar wil er niet op reageren. ‘Het gaat om een interne brief. Het is al vervelend genoeg dat die is gelekt.’

In een interview in het nieuwste nummer van Medisch Contact benadrukt voorzitter Frank de Grave van de Orde van Medisch Specialisten dat er wel een grens zit aan de druk op ziekenhuizen. ‘Er blijft natuurlijk altijd behoefte aan specialistische zorg. (…) Een patiënt verlangt de beste zorg; in de eerste lijn als dat kan, in de tweede lijn als dat moet’, aldus De Grave. Ook wijst de voorman van de medisch specialisten erop dat zorgverzekeraars uiteindelijk wel ziekenhuizen nodig hebben. ‘Als zij er teveel omzet weghalen, tasten zij de bestaanszekerheid van ziekenhuizen aan. Niemand zit erop te wachten dat die omvallen. Ook dat legt een bodem onder het budgettaire kader.’

Mathijs Smit

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
zorgverzekeraars ziekenhuizen NVZ
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.B.M. Harbers

    Anesthesioloog, TILBURG

    De ziekenhuiszorg in NL scoort beter dan andere landen in West-Europa - zie link onder. Toch maken consultants als Kales nog altijd een karikatuur van de ziekenhuizen. De genoemde efficiëntie-slagen zijn zo'n beetje allemaal al gemaakt. Veel meer val...t te halen in betere kwaliteit van zorg (vermijden zorg-gerelateerde schade, ca. 10%) en beroep doen op eigen inzet van de patiënt, juist in geval van ziekte: stoppen met roken, meer bewegen en betere, aangepaste voeding.
    http://www.panteia.nl/nl/Projecten-AZW/Arbeidsmarkt-Zorg-en-Welzijn/Ziekenhuizen/NVZ-2012-Brancherapport-Ziekenhuizen-Vergelijking-Europa.aspx

  • Orson Kales

    consultant, Vught

    Een gevleugelde uitspraak van Warren Buffet over bedrijven is; "als het eb is kun je zien wie er geen zwembroek aan heeft",als de ziekenhuizen nu eerst eens beginnen met een efficiency-slag en overtollig personeel lozen in plaats altijd maar mensen ...aannemen ,omdat een locaal baasje dat nodig vind vind,dan is er al een wereld gewonnen.Vervolgens centraal de inkoop doen en flinke kortingen laten bedingen door mensen die echt kunnen onderhandelen. Dan ga je eens naar je procedures en werkwijzen kijken en ga je nu eindelijk die efficiency-slag maken die al zo vaak beloofd is. Maar goed,makkelijker is jengelen in een brandbrief dat je afgeknepen wordt ipv de hand in eigen boezem te steken.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.