Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Zorgverzekeraar weigert patiëntje beste medicijn

4 reacties
© CORNÉ SPARIDAENS
© CORNÉ SPARIDAENS

‘Zonder de patiënt te kennen, gaan zorgverzekeraars op de stoel van de arts zitten.’ Dat stelt kinderarts Jan Peter Rake van het Martini Ziekenhuis in Groningen in Dagblad van het Noorden.

Hij doelt op zorgverzekeraar Menzis die het ADHD-medicijn Strattera niet wil vergoeden voor zijn 8-jarige patiëntje Laurens met de zeldzame stofwisselingsziekte GSD-3. Volgens Menzis is er namelijk een goedkoper medicijn voorhanden, Ritalin, en dat scheelt zo’n duizend euro per jaar. In de periode dat de jongen Ritalin slikte, constateerde de kinderarts echter dat Ritalin de eetlust te veel onderdrukte – terwijl dat vanwege zijn ziekte levensgevaarlijk kan zijn. Rake noemt de situatie onrechtvaardig en medisch gezien absurd.

Voorlopig, het eerste halfjaar, wordt het medicijn vergoed uit een klein fonds van de kinderafdeling van het Martini Ziekenhuis. In een reactie in Dagblad van het Noorden zegt Menzis dat het middel niet door de basisverzekering wordt vergoed en dat Laurens niet in aanmerking komt voor een coulanceregeling.

Simone Paauw

@medischcontact.nl

Lees ook:

Nieuws adhd Menzis ritalin dure geneesmiddelen
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • J.M. Keppel Hesselink, arts-pijnbehandelaar, BOSCH EN DUIN Nederland 15-05-2016 00:00

    "Ik krijg met regelmaat van de klok een afschrift van een formele brief van CZ, die CZ aan een van mijn patiënten zendt, en waar CZ aangeeft dat de behandeling niet vergoed wordt, omdat de behandeling niet rationeel is. Het gaat steeds op topicale crèmes die analgetica bevatten, zoals ketamine of amitriptyline, en die vrijwel geen bijwerkingen hebben.

    De patiënten hebben altijd veel last van neuropathische pijnen door een CIAP of diabetes, en reageerden niet of niet goed op amitriptyline of pregabaline per os. Dan schrijven we bijvoorbeeld ketamine 10% creme voor binnen 30 minuten is er 50% pijnstilling. Sommige patiënten kunnen dan voor het eerst sinds tijden weer fatsoenlijk lopen. We hebben in 2015 een groot overzicht over topicale ketamine behandeling geschreven in een peer reviewed tijdschrift. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24847738). CZ is daarvan op de hoogte gesteld. Datzelfde geldt voor amitriptyline creme 10%. Ook daarmee zien we velen minder pijn hebben. En ook daarover is veel literatuur, o.a. van onze hand. We weten dus wel waar we het over hebben.

    CZ echter kan niet blijkbaar niet lezen, want ondanks vele toezeggingen om een en ander te bestuderen, krijgen patiënten steeds dezelfde brief met het oordeel 'niet-rationeel'. Dat neuropathie patiënten door simpele topicale pijnstilling beter kunnen lopen en veel minder pijn hebben is voor CZ blijkbaar geheel irrelevant. Het is immers niet-rationeel. Hoezo de patient centraal bij CZ? Ik vermoed dat er bij CZ iets anders centraal staat. U mag raden wat.
    "

  • C.M.A. Bruijninckx, chirurg, ROTTERDAM Nederland 11-05-2016 00:00

    "Dat de verzekeraar, Menzis, niet eens de moeite neemt om in dit toch heel bijzondere geval in gesprek te gaan met de behandelaar, is exemplarisch voor hun dom-arrogante en van alle empathie verstoken autistische opstelling. De beste stelselwijziging zou zijn terugkeer naar door bevlogen artsen opgerichte ziekenfondsen voor minvermogenden. Wanneer gaan we deze oppermachtige organisaties over een breed front trotseren en mores leren? Jammer dat de medisch specialisten vorig jaar niet samen met de huisartsen ("Het roer moet om") een front gemaakt hebben. "

  • W.J. Duits, Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland 11-05-2016 00:00

    "Menzis stelt toch de mens centraal? Nu moet het ziekenhuis betalen, zeer loffelijk dat men dit wil doen, maar het is ronduit absurd. Is dit nu de beloofde verbetering van kwaliteit van zorg? Het maakt ook weer duidelijk dat wantrouwen dit land regeert, vertrouwen op iemands deskundigheid is er klaarblijkelijk niet. Laten we dan ook even hebben over de tijd die onze collega hieraan heeft moeten spenderen, in die tijd had hij ook patiëntenzorg kunnen doen. In feite is door dit handelen vande zorgverzekeraar "de productie" verstoord, wordt het geen tijd voor een schadeclaim richting de zorgverzekeraar. Want dat is toch hoe het tegenwoordig gaat, juristen kunnen hier weer garen bij spinnen.
    De houding van de zorgverzekeraar heeft een veelvoud van 1000 Euro gekost. Triest."

  • M.H. Schut, Huisarts, Zoelmond Nederland 11-05-2016 00:00

    "Helemaal mee eens. Wat ik in diverse andere casus en gesprekken met mensen heb geleerd is dat het alleen maar gaat om geld.
    Ronduit hypocriet: aan de voorkant met reclames beloven dat de verzekeraar de beste zorg wil leveren, maar als puntje bij paaltje komt niet willen vergoeden.
    Zeker in het geval van strattera, dat is voor de meeste mensen niet op te brenge. En dan nog: je bent toch verzekerd?
    Hou toch eens op met honderden verschillende aanvullende pakketten. Het is voor niemand meer te overzien wat, wanneer en bij welke verzekeraar nog vergoed wordt.
    En dan wordt het elk jaar per 1 januari weer anders.
    Soms verlang ik terug naar het oude ziekenfonds. Dat was zeker ook niet heilig, maar de commerciele instelling van de verzekeraars komt me aardig de neus uit!
    @ Dr. Bruijninckx: inderdaad jammer dat er niet door specialisten en huisartsen samen met "Het roer moet om" een vuist is gevormd. Maar misschien is dit een aanleiding voor een vervolg op die actie?"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.