Laatste nieuws
Steven van Eijck
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Zorginkoop moet transparanter

Plaats een reactie

Voorzitterscolumn

Iedereen heeft aan het eind van ieder jaar allerlei goede voornemens voor het volgende jaar. Maar ik heb begin 2010 nog een extra voornemen aan mijn persoonlijke lijstje toegevoegd. Namelijk, zorgen voor transparantie op het gebied van zorginkoop door verzekeraars. Eind 2010 heeft de LHV (noodgedwongen) hiertoe het initiatief genomen. Het uiteindelijke doel daarvan is de verdere verbetering van de zorg voor de patiënt, dicht bij hem of haar in de buurt.

Ik hoop dat ook de zorgverzekeraars zich in dit goede voornemen kunnen vinden. Dat spreekt voor zich, zult u misschien tegenwerpen, maar eind 2010 bleek niets minder waar. Toen verwees Zorgverzekeraars Nederland na ruim een halfjaar praten met de LHV twee cruciale onderdelen van het nieuwe contract terug naar de individuele onderhandelingen tussen huisarts en zorgverzekeraar: de financiering van de praktijkondersteuning en de variabilisering van het inschrijftarief. Een ongehoorde gang van zaken. Iedereen kon op zijn klompen aanvoelen dat er van zinvol onderhandelen voor
1 januari 2011 geen sprake meer kon zijn.

Nieuw meldpunt
bundelt ervaringen met contractering

Voor de LHV is deze gang van zaken de aanleiding geweest om eind 2010 het contracteerbeleid van de verzekeraars aan een kwaliteitsbeoordeling door individuele huisartsen te onderwerpen via de Zorgverzekeraarsmonitor. In deze monitor werd gevraagd naar de ervaringen rond het tijdstip van aanbieden van het contract, de contractering van de praktijkondersteuning, afspraken over de wijze waarop een eerdere tariefskorting (de variabilisering) verrekend wordt en de mate waarin huisartsen een inbreng hebben gehad in de bepalingen van hun contract.

De eerste uitkomsten van de monitor zijn half januari bekendgemaakt en waren niet echt om over naar huis te schrijven. Alle zorgverzekeraars hebben hun contracten te laat aangeboden en huisartsen daarmee onnodig lang in onzekerheid gelaten over de continuïteit van hun zorgverlening.

Ik ga ervan uit dat de verzekeraars zich dit niet nog een keer laten gebeuren. Wij in ieder geval niet. Daarom heeft de LHV eind januari via haar website het Meldpunt Contractering voor haar leden opengesteld. Via dit Meldpunt kunnen huisartsen hun positieve en negatieve ervaringen kwijt over het verloop van de contractering voor dit jaar. Die ervaringen zal de LHV weer gebruiken bij de opzet van een volgende Zorgverzekeraarsmonitor. Verschillende eerstelijnsorganisaties hebben al interesse getoond om hieraan mee te doen. Dan kunnen zorgverleners in de eerste lijn een breed beeld schetsen van de prestaties van zorgverzekeraars op het gebied van zorginkoop, contractering en hun inzet om de eerstelijnsgezondheidszorg te versterken.

Dat alles moet de kwaliteit van de zorgverlening aan de patiënt rechtstreeks ten goede komen. Want het moet toch niet bij goede voornemens alleen blijven.

Steven van Eijck, voorzitter LHV

<strong>Klik hier voor een PDF van het federatienieuws</strong>
Federatienieuws LHV zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.