Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Wetenschap

Zorg kan nog weinig met feedback van patiënt

Plaats een reactie

Ondanks het moderne mantra dat de patiënt centraal staat, wil het met de patiëntenparticipatie in de zorg nog niet echt vlotten. Dat constateren Rebecca Lawton en Jane O’Hara in een editorial in het augustusnummer van BMJ Quality & Safety, dat drie artikelen over dit onderwerp bevat. Ze presenteren een manifest om patiënten te betrekken bij het begrijpen, meten en verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg.

Patiënten geven volop hun mening, is het niet via routineformulieren dan wel via internet of sociale media. Maar het lukt zorginstellingen niet om deze ‘tsunami aan data’ systematisch te analyseren, laat staan dat ze veranderingen kunnen doorvoeren naar aanleiding van de opmerkingen, stellen O’Hara en Lawton.

Probleem bij het interpreteren van de observaties van patiënten is, dat ze vaak niet goed passen bij de in zorginstellingen heersende opvattingen. Veiligheid wordt daar vaak nog gezien als puur de afwezigheid van incidenten. Wetenschappers daarentegen definiëren veiligheid eerder als een cultuur van open onderzoek naar waarom het meestal goed gaat en waarom soms niet. Bij deze laatste benadering sluit het brede palet van patiëntopmerkingen beter aan. Positieve feedback, bijvoorbeeld, duidt er in de eerste visie alleen maar op dat zich geen incidenten hebben voorgedaan. Maar zie je veiligheid als open cultuur dan is positieve feedback belangrijk omdat die de motivatie van de zorgverlener – en daarmee de veiligheid – verhoogt.

Praktisch knelpunt is ook het feit dat de ervaringen van patiënten overal over kunnen gaan en dus de grenzen tussen eerste en tweede lijn, verschillende disciplines, beroepen en instellingen doorkruisen. En deze diversiteit beperkt zich niet tot de zorgaanbieders, ook de patiënten zijn van diverse pluimage. Maar in een ander artikel in hetzelfde nummer van BMJ Quality & Safety concluderen de auteurs dat het steeds slechts een kleine groep patiënten is die over de zorg meepraat.

O’Hara en Lawton willen dat de zorg zijn best doet verschillende patiënten te horen, dus ook de kwetsbare ouderen en mensen die een andere taal spreken. Dat is belangrijk omdat juist zij meer risico lopen op een medisch incident. Maar ook omdat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar patiëntenparticipatie anders niet representatief zijn. En zoals niet alle ouders op school in de medezeggenschapraad willen, zo wil ook niet iedereen hetzelfde niveau van betrokkenheid bij zijn zorg. O’Hara en Lawton vinden daarom dat patiënten de mogelijkheid moeten hebben op verschillende niveaus mee te praten.

Eva Nyst

At a crossroads? Key challenges and future opportunities for patient involvement in patient safety. Jane K O'Hara, Rebecca J Lawton

werk Wetenschap kwaliteit veiligheid patiënten
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.