Laatste nieuws
Lieke de Kwant
2 minuten leestijd
Nieuws

ZN gaat ‘vertrouwenskloof’ te lijf met campagne

7 reacties

In paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen vraagt Zorgverzekeraars Nederland sinds deze week begrip voor de rol van zorgverzekeraars. De campagne is bedoeld om de vertrouwenskloof tussen publiek en zorgverleners enerzijds en de zorgverzekeraars anderzijds te dichten.

‘De overheid stelt de regels vast, wij worden geacht ze te toetsen. Die rol wordt ons niet altijd in dank afgenomen, maar is wel belangrijk.’ Dat schrijft ZN in de advertentie die in meerdere dagbladen is verschenen. Onder het motto ‘zorg gaat (helaas) ook over geld’ wordt de lezer uitgenodigd mee te denken en te praten over hoe zorgverzekeraars hun rol in het zorgstelsel het beste kunnen vervullen. Daarvoor is de speciale website zorgdialoog.nl in het leven geroepen.

Op adformatie.nl, een nieuwssite over reclame en marketing, legt Peter van Zijp van reclamebureau BVH uit hoe de campagne tot stand is gekomen. ‘Deze klus voor Zorgverzekeraars Nederland is misschien wel de lastigste die we de afgelopen jaren op ons bord hebben gehad. Ga maar na: de zorgverzekeraars krijgen zo’n beetje alle zwartepieten toegeschoven die er te vinden zijn in de zorgsector. (…) Met name van de kant van een flink aantal zorgverleners is de kritiek hard.’

Van Zijp legt uit dat er is gekozen voor een uitnodiging tot dialoog en niet voor een feelgoodcampagne. Het is ook de bedoeling van de verzekeraars om echt iets te doen met de uitkomsten van de dialoog, voor zover dat wettelijke kan, aldus de reclamemaker. ‘Het moet geen gesprek voor de bühne zijn. Dat wordt nog spannend: zijn de partijen bereid hun stellingen te verlaten en te stoppen met het denken in clichés en frames?’

Lieke de Kwant

Lees ook:

© iStock
© iStock
Nieuws zorgverzekeraars marktwerking

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.