Laatste nieuws
ANP
1 minuut leestijd
Nieuws

Zeeuwse ggz weert patiënten Zilveren Kruis

5 reacties

Veel Zeeuwen met psychische problemen die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis kunnen vanaf dinsdag niet meer bij een ggz-instelling in hun eigen provincie terecht. Emergis, vrijwel de enige aanbieder van geestelijke gezondheidszorg in Zeeland, neemt hen niet meer aan.

Emergis waarschuwde twee weken geleden al dat zij geen patiënten van CZ en Zilveren Kruis meer zou kunnen aannemen, omdat het geld op is dat de verzekeraars de instelling hebben betaald. Emergis gunt CZ nog twee weken respijt om er samen uit te komen. Maar de gesprekken met Zilveren Kruis zijn afgebroken. Emergis neemt vanaf dinsdag een opnamestop in acht. Alleen voor jongeren, dringende gevallen en mensen die al op de wachtlijst stonden maakt de instelling een uitzondering.

Zilveren Kruis en Emergis moeten woensdagochtend op het matje komen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Die noemt de opnamestop ‘onacceptabel’ en wijst erop dat verzekeraars een zorgplicht hebben. ‘Het kan niet zo zijn dat dit soort conflicten over de ruggen van patiënten worden uitgevochten.’ Desnoods kan de toezichthouder de kemphanen dwingen tot elkaar te komen door bijvoorbeeld een dwangsom op te leggen, al is dat ‘nu nog niet aan de orde’.

De beide partijen dragen samen de verantwoordelijkheid om eruit te komen, stelt de NZa. De toezichthouder stipt aan dat Emergis een monopoliepositie heeft en daarom ook een bijzondere verantwoordelijkheid draagt.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid probeerde Zeeuwse verzekerden van CZ en Zilveren Kruis eerder op de dag gerust te stellen. Ze wees op de zorgplicht van zorgverzekeraars en verzekerde dat de zorg voor ggz-patiënten gewaarborgd is. Om enkele uren later te worden ingehaald door Emergis, die toch tot een opnamestop besloot.

Zorginstellingen klagen al langer dat verzekeraars te weinig zorg inkopen om alle patiënten te kunnen behandelen.

Lees ook:

Nieuws ggz zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Hulshof

    GGZ-arts, Wolfheze

    In ieder geval een goed signaal van de NZA, dat ziektekostenverzekeraars stevig op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken en dat de bal niet allereerst bij de instellingen / zorgverleners wordt neergelegd. Meer evenwicht in de alom geprezen (?)... marktwerking in de zorg. Eerder was het zo dat zorgverzekeraars konden zeggen: "beste zorgverlener, als u met ons geen contract wilt sluiten op onze voorwaarden, dan krijgt u geen contract van ons (en zie dan maar hoe u financieel overeind blijft)". Nu dan dus zorgverleners en instellingen als meer gelijkwaardige overlegpartners. Hopelijk zet die trend door.

  • Maarten

    médico familiar e comunitario, Vasbinder

    Algemene regel in de politiek. Bezuinigen is geweldig, zolang het maar geen vriendjes betreft, die regelmatig mooie baantjes te vergeven hebben.
    In simpel Nederlands heet dat corruptie.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Zou een zorgeconoom (of iemand anders uit de geldwereld) mij het volgende eens kunnen uitleggen? Jurist is ook goed. Of Consumentenbond. Of evt. politicus.

    Ik verzeker mij in een zorgstelsel waarin dat verplicht is voor alle basiszorg, bij een ve...rzekeraar. Die verzekeraar int mijn premiegeld en zorgt er daarmee voor dat die zorg er ook naar behoren voor mij is. De zorg die ik kan verwachten is duidelijk omschreven en ik zou er zeker van moeten zijn, dat de noodzakelijke zorg naar redelijkheid is verzekerd. Met aanvaardbare en veilige wachttijden. En dat die zorg ook te leveren is op aanvaardbaar goede wijze en op aanvaardbare afstand. In dat stelsel zijn namelijk de verzekeraars verantwoordelijk gemaakt voor het "inkopen" van voldoende en voldoend goede zorg. Er worden zeer strenge eisen gesteld aan de zorgverleners over die zorg, van rechtswege uit, maar ook vanuit de beroepsgroepen en zo hoort dat ook.

    Omdat die verzekeraars verantwoordelijk zijn voor de zorg die ik ontvang, zie ik niet in, waarom diezelfde zeer strenge eisen, en gezien hun taak en het geld dat ze kosten, wellicht nog wat strengere niet op die verzekeraars van toepassing zouden moeten zijn.

    Maar nu blijkt al jaren en jaren, dat die verzekeraars veel te weinig zorg inkopen (zie bovenstaand artikel en vele voorbeelden meer) maar dat ze wel de premiegelden volledig blijven innen en dat ze in hun verkooppraatjes en de polisteksten de beperkende factoren niet benoemen. Bijvoorbeeld aanvullend fysiotherapie heet in de polis "onbeperkt fysiotherapie" terwijl bij de fysiotherapeut een heel beperkt budget wordt ingekocht.
    Kortom, de klant betaalt, maar de verzekeraar levert niet.
    In elke andere branche heet dat oplichting of flessetrekkerij.

    Nu hebben we de mond vol van zorgfraude en ik zie hier in alle openbaarheid een blatant voorbeeld van miljardenfraude in de zorg. Waarom wordt dit niet aangepakt? Waarom niet?

    Leg mij nu eens uit waar mijn redenering misgaat! Toe, kom op.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Het is jammer dat instellingen naar dit soort instrumenten moeten grijpen. Maar het maakt nu eindelijk eens duidelijk dat er een limiet zit aan wat een instelling financieel aan kan.
    Tot dusver en het gebeurt momenteel nog steeds, dragen de instell...ingen in de GGZ maar ook ziekenhuizen de kosten van de behandelingen die niet worden vergoed. Al jaren worden op deze wijze zorgverleners gewoon niet betaald voor wat ze doen.
    In feite worden die behandelingen dan als vrijwilligerswerk uitgevoerd door de zorgverleners.
    De bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn op deze wijze opgevangen: het personeel heeft harder moeten werken, de werkdruk is tot in het extreme opgevoerd, de grens van wat betamelijk is, is waarschijnlijk jaren geleden al bereikt, maar nu wordt dat pas duidelijk. Ondertussen heeft politiek Den Haag de ogen gesloten en zit nu zelfgenoegzaam te kijken naar de behaalde resultaten, eindelijk een Minister die de kosten beheersbaar heeft gemaakt. In feite drijven we in de zorg op de goodwill van de zorgmedewerkers, omdat zij begaan zijn met hun patiënten zijn ze doorgegaan, tegen beter weten in soms. Als bedrijfsarts zitten mijn spreekuren vol met overspannen zorgverleners of zorgverleners met een zware burn-out. Dit kan zo niet doorgaan, want al die te hoge stress maakt het risico op fouten groot, staat samenwerking in de weg, omdat er bijna niemand meer is die overzicht houdt.
    De Titanic heeft de ijsberg geraakt en zal over 2,5 uur gezonken zijn, willen we dat?

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Het is jammer dat instellingen naar dit soort instrumenten moeten grijpen. Maar het maakt nu eindelijk eens duidelijk dat er een limiet zit aan wat een instelling financieel aan kan.
    Tot dusver en het gebeurt momenteel nog steeds, dragen de instell...ingen in de GGZ maar ook ziekenhuizen de kosten van de behandelingen die niet worden vergoed. Al jaren worden op deze wijze zorgverleners gewoon niet betaald voor wat ze doen.
    In feite worden die behandelingen dan als vrijwilligerswerk uitgevoerd door de zorgverleners.
    De bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn op deze wijze opgevangen: het personeel heeft harder moeten werken, de werkdruk is tot in het extreme opgevoerd, de grens van wat betamelijk is, is waarschijnlijk jaren geleden al bereikt, maar nu wordt dat pas duidelijk. Ondertussen heeft politiek Den Haag de ogen gesloten en zit nu zelfgenoegzaam te kijken naar de behaalde resultaten, eindelijk een Minister die de kosten beheersbaar heeft gemaakt. In feite drijven we in de zorg op de goodwill van de zorgmedewerkers, omdat zij begaan zijn met hun patiënten zijn ze doorgegaan, tegen beter weten in soms. Als bedrijfsarts zitten mijn spreekuren vol met overspannen zorgverleners of zorgverleners met een zware burn-out. Dit kan zo niet doorgaan, want al die te hoge stress maakt het risico op fouten groot, staat samenwerking in de weg, omdat er bijna niemand meer is die overzicht houdt.
    De Titanic heeft de ijsberg geraakt en zal over 2,5 uur gezonken zijn, willen we dat?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.