Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Erik Wabeke
16 oktober 2017 4 minuten leestijd
opinie

Weg met ICT

Het borgen van de privacywetgeving kost onevenredig veel geld en tijd

6 reacties
  Consulten duren langer doordat er allerlei gegevens in het HIS moeten die voor patiënt en arts minder relevant zijn.  Flip Franssen/Hollandse hoogte
Consulten duren langer doordat er allerlei gegevens in het HIS moeten die voor patiënt en arts minder relevant zijn. Flip Franssen/Hollandse hoogte

Ooit was ICT bedoeld om het werk te vereenvoudigen. Maar door de complexe privacy-wetgeving kost automatisering inmiddels meer tijd dan dat het oplevert. De Wet cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens, die in mei 2018 van kracht wordt, is de druppel.

Gedreven door onze beroepsethiek gaan artsen altijd al zorgvuldig om met patiëntengegevens. Het is goed dat daar richtlijnen voor zijn en je tuchtrechtelijk aanspreekbaar bent als je je niet aan die richtlijnen houdt. De laatste jaren word ik echter steeds meer belemmerd in mijn werk door allerlei nieuwe regels op het gebied van privacy. Op de huisartsenpost ben ik sinds de invoering van de UZI-pas veel tijd kwijt met in- en uitloggen, omdat ik tijdens een dienst vaak verschillende werkplekken gebruik of vanuit een spoedauto moet inloggen. Laboratoriumuitslagen van patiënten opvragen is ook lastiger als de bepaling is aangevraagd door een specialist. Als mijn assistente belt, krijgt ze te horen dat het laboratorium geen uitslagen mag doorgeven vanwege de privacyregels. Het komt voor dat ik acute patiënten daarom opnieuw laat prikken, zodat ik wel snel labuitslagen beschikbaar heb. Voor het uitwisselen van patiënteninformatie met professionals bestaan mooie systemen zoals eGPO (elektronisch gestructureerd patiëntenoverleg), maar inloggen op eGPO kost tijd en niet alle hulpverleners werken ermee. Vroeger gaf ik informatie over een patiënt door aan de regionale doktersdienst per fax of telefonisch. Dit mag alleen nog via een beveiligd portal, ook weer na een tijdrovende inlog. Al deze maatregelen zijn genomen om de privacy van patiënten te bewaken. Worden patiënten hier nu beter van? Als ze menen dat hun privacy geschonden is, zijn er legio mogelijkheden om hierover te klagen. Onze huisartsenpraktijk wordt evenals de meeste praktijken jaarlijks geaccrediteerd door het NHG. Het omgaan met privacygevoelige gegevens is een belangrijk aandachtspunt tijdens de audit. Dat is een goede zaak.

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

    print dit artikel
    Dit artikel delen