Inloggen
Laatste nieuws
ANP Joost Visser
1 minuut leestijd
onderzoek

Veel consumenten wantrouwen zorgverzekeraar

3 reacties

Een groeiend aantal Nederlanders heeft er weinig tot zeer weinig vertrouwen in dat hun zorgverzekeraar het belang van zijn klanten voor ogen houdt. 40 procent van de mensen voelt naar eigen zeggen wantrouwen; een jaar geleden was dat nog 32 procent.

Vooral onder de mensen die zijn overgestapt naar een andere verzekeraar, is veel wantrouwen (52%). Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het onderzoek is voor de tweede keer gehouden.

Per 1 januari 2015 is 11 procent van de ondervraagden overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, ongeveer evenveel als het jaar daarvoor; 19 procent heeft de overstap niet gemaakt maar heeft dat wel overwogen (15% in 2014). Wie overstapt doet dat vooral vanwege de hoogte van de premie (61%); in mindere mate spelen de dekking en de vrije artsenkeuze een rol. Consumenten die een overstap hebben overwogen maar bij hun zorgverzekeraar zijn gebleven, vinden dat deze ‘best’ een goede prijs heeft of dat er weinig verschil is met andere verzekeraars.

Steeds vaker worden nieuwe zorgverzekeringen afgesloten via de website van de verzekeraar. Dit jaar deed 59 procent direct zaken met de verzekeraar, tegen 35 procent vorig jaar. Dat ging ten koste van (prijs)vergelijkingssites en klantenservice-afdelingen van de verzekeraar.

In totaal zijn 1341 consumenten uitgenodigd deel te nemen aan het (online-)onderzoek. Netto hebben 531 klanten deelgenomen, een respons van 40 procent.

ANP/Joost Visser

Lees ook:

© iStock
© iStock
onderzoek
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.