Laatste nieuws
Lieke de Kwant
2 minuten leestijd
Nieuws

Tweestrijd om bedrijfsarts barst weer los

1 reactie

Met een brief aan de Tweede Kamer en kritische uitlatingen in de Volkskrant heeft de FNV de controverse rond de arbodienstverlening nieuw leven ingeblazen. De vakcentrale legt zich er niet bij neer dat haar pleidooi voor onafhankelijke financiering van de bedrijfsarts het niet heeft gehaald in de Sociaal-Economische Raad (SER).

In de brief aan de Kamer schrijft de FNV teleurgesteld te zijn met de maatregelen ter verbetering van de arbeidsgerelateerde zorg die minister Lodewijk Asscher van sociale zaken heeft aangekondigd. Omdat de SER het niet eens werd, wil de minister zich niet wagen aan grote aanpassingen. Wel wil hij een ‘basiscontract’ voor arbodienstverlening met daarin de mogelijkheid van een second opinion, een goede klachtenregeling en aandacht voor preventie.

De FNV vindt dit te slap en wil bijvoorbeeld wettelijk gegarandeerde toegang van alle werknemers tot een bedrijfsarts. Maar vooral herhaalt de vakcentrale haar stelling dat individuele verzuimbegeleiding niet thuishoort bij een door de werkgever betaalde bedrijfsarts.

In een artikel in de Volkskrant van 11 maart, getiteld ‘Hoe onafhankelijk is de bedrijfsarts?’ zegt FNV-beleidsmedewerker Wim van Veelen het zo: ‘Door te spreken van een second opinion bij een “onafhankelijke” bedrijfsarts, geeft de minister eigenlijk toe dat de reguliere bedrijfsarts niet onafhankelijk is. Dat verandert niet als werkgevers de bedrijfsarts blijven betalen. Die weeffout in de Arbowet wordt niet hersteld.’

Bedrijfsartsenvereniging NVAB en brancheorganisatie voor arbodiensten Oval hebben op de nieuwe kritiek gereageerd met berichten op hun websites. Ze wijzen onder meer op een recent onderzoek van GfK onder duizend werknemers. Daaruit blijkt dat 81 procent van hen tevreden is met hun bedrijfsarts.

Volgens bedrijfsarts en MC-blogger Dolf Algra hebben bedrijfsartsen onderhand ‘enorm de smoor in’ over de opstelling van de FNV. ‘Die is beschadigend voor de bedrijfsarts.’ In het maartnummer van het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde zegt hij: ‘FNV werft leden door het sentiment te bespelen.’ En: ‘Waar zijn de casussen? Die zijn er gewoon niet.’

Lieke de Kwant

De reactie van Oval

De reactie van de NVAB

Onderzoek van GfK

Lees ook:


© iStock
© iStock
Nieuws bedrijfsgeneeskunde
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Collega's we hebben een voordeel, we worden net als andere artsen in Nederland gewantrouwd. Onze collega's frauderen en bestelen de patiënten en wij zijn de nieuwe kampcommandanten die mensen met zweepslagen en stroomstoten aan het werk sturen. Wij v...oorzien de vijand van elke werknemer, zijn werkgever, van geheime informatie, zodat deze zijn werknemers tot op de detail kan bespioneren. Die werkgevers zijn daar ook blij mee, want het steunt echt hun bedrijfsvoering als ze weten dat hun secretaresse een ongeval heeft gehad in haar vrije tijd omdat ze aan SM doet. En dat ze weten hoeveel galstenen er uit hun galblaas zijn gehaald bij de operatie. Werkgevers doen het daar alleen maar voor, want ze hebben kennelijk niets beters te doen dan hun personeel te kwellen, want dan werken ze tenminste harder. Laten we het nu maar toegeven, het enige wat wij doen is smeuïge details verzamelen, perverse verhalen verzinnen en met als enige doel er zelf beter van te worden. Wees blij dat de FNV dat nu eindelijk eens duidelijk maakt. Ze staan in een lijn nu met de voorvechters van de rechtstaat, Schippers, Teeven, Opstelten en in een adem Wim van Veelen FNV. We moeten toch blij zijn met deze gedreven mensen die het beste voorhebben met dit land van ons en vooral de harde werkers.
    Het past ons nu om in deemoed hun oordeel te aanvaarden toch?
    Of zullen toch maar een IBS voor ze aanvragen?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.