Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

Toezicht op overdracht Slotervaart-patiënten aangescherpt 

3 reacties

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) trekken de zorg voor een goede overdracht van MC Slotervaart-patiënten meer naar zich toe. Er is nog altijd onvoldoende beeld over de aantallen patiënten en afspraken die moeten worden overgenomen door andere ziekenhuizen.  

Uit een brief die Amsterdams wethouder zorg Simone Kukenheim deze week naar de Amsterdamse gemeenteraad heeft gestuurd, blijkt dat hiertoe is besloten na een bestuurlijk overleg over de afhandeling van het Slotervaart- en IJsselmeerfaillissementen tussen minister Bruno Bruins (Medische Zorg), de curatoren, de NZa, de IGZ, de betrokken ziekenhuizen en Zilveren Kruis geweest.  

NZa-woordvoerder Sietske Ligtvoet zegt dat bij het Slotervaart-ziekenhuis ‘te lang onduidelijk bleef’ voor hoeveel patiënten een overdracht moet worden geregeld. ‘Zo’n faillissement is een uitzonderlijke situatie. Je hebt patiënten die elke week in zo’n ziekenhuis komen, maar ook die er jaren geleden zijn geweest. Voor al die patiënten moet je een dossier goed overdragen, of een nieuwe afspraak regelen’. IGJ-woordvoerder Diane Bouhuijs zegt dat er bij betrokken partijen ‘zorgen over de voortgang’ van die overdracht waren. 

De curator van het Slotervaart-ziekenhuis blijft zelf verantwoordelijk voor de overdracht en moet er een plan voor opstellen, maar de twee toezichthouders zullen hun toezicht daarop ‘intensiveren’, aldus NZA-zegsvrouw Ligtvoet. ‘We zullen er dichter opzitten en strakkere afspraken maken.’ Volgens Bouhuijs van de IGJ is het zaak dat de overdracht ‘nu daadwerkelijk gaat gebeuren’ door middel van ‘stevigere afspraken’. 

Wethouder Kukenheim spreekt over ‘onzekerheid en gebrek aan sturing’. Volgens haar is er sprake van ‘gebrekkige communicatie’ naar patiënten en ontvangende ziekenhuizen. Zo krijgen 18.000 patiënten pas deze week een brief met algemene informatie over het faillissement, met de toezegging dat er later meer persoonlijke informatie volgt. 

Lees ook:

Nieuws patiënten faillissement IGJ
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    @Algra: Gelezen! Hoewel ik niets anders had verwacht, schrik ik er van. Onthutsend!

  • Dolf Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, Rotterdam

    Benieuwd naar verhaal uit de praktijk ? Lees dan het artikel van schrijver en Slotervaart patiënt Thomas Heerma van Voss in de Groene Amsterdammer 14 november 2018

    Titel: Het faillissement van MC Slotervaart.
    Help! De dokter verzuipt. En de pat...iënt ook.

    link:
    https://www.groene.nl/artikel/help-de-dokter-verzuipt-en-de-patient-ook

  • Herman Suichies

    Huisarts, Eefde

    Te laat, te weinig en niet ter zake doend. De curator beslist in dit systeem, en nu heel stoer op de uitvoerders het toezicht verscherpen...
    Dat had vóór het faillissement moeten gebeuren. Bij de voorafgaande besprekingen waren verzekeraars en banke...n betrokken, niks toezichthouders. Het geeft haarscherp de machtsverhoudingen in de zorg weer. De financieel gedreven schadeverzekeraars bepalen wat er gebeurt, overheid en toezichthouders zijn te laat en hebben bovendien niet echt meer iets te zeggen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.