Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
project

Text mining: tegen drukte op de huisartsenpost

Plaats een reactie

Artificial Intelligence in de zorg is volop in ontwikkeling. Blijft het bij veelbelovende supertechnische uitvindingen die in de la blijven liggen? Of zijn ze al (bijna) toepasbaar in de praktijk? Medisch Contact brengt vijf projecten in beeld.

‘Het wordt steeds drukker op de huisartsenpost (hap), terwijl er tegelijkertijd een personeelstekort is. Steeds meer telefonische hulpvragen van patiënten worden als urgent ingeboekt, terwijl het aantal dat achteraf inderdaad zeer dringend bleek te zijn, afneemt.’ Dat zegt Willem Ernst Herter, natuurkundige en promovendus aan het LUMC. Hij was in 2014 medeoprichter van het bedrijf PacMed, dat AI-toepassingen ontwikkelt in de zorg.

Herter: ‘Ik denk dat artificial intelligence in de zorg van grote meerwaarde kan zijn. Maar tegelijkertijd vraagt het juist in de zorg om grote zorgvuldigheid. Je moet heel zeker weten hoe het algoritme werkt, voordat het wordt ingezet. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, waar een algoritme bijna alles kan leren nádat het in gebruik is genomen.’

Natuurkundige Willem Ernst Herter
Natuurkundige Willem Ernst Herter

Volgens Herter is het belangrijk dat AI-initiatieven uit de zorg zélf komen. Zo werd zijn bedrijf voor dit project benaderd door Primair, een organisatie van huisartsenposten in en rond de stad Utrecht, die een oplossing wilde voor de drukte. ‘Die drukte op de hap heeft allerlei oorzaken. Een van de problemen is het tekort aan en de onervaren van triagisten. We hebben meegelopen met de triagisten en gezien dat het enorm moeilijk is de toeloop van patiënten in te dammen en goed in te schatten welke patiënten met spoed gezien moeten worden door de huisarts. We zijn nu bezig met een algoritme dat op basis van text mining de ernst van de situatie van de patiënt probeert in te schatten. Het algoritme kijkt naar het medisch verleden van de patiënt en de parameters die door de triagist worden ingevoerd tijdens het telefoongesprek, zowel in de ‘vaste’ velden als in de vrije tekst. Dat is vrij lastig, doordat de triagisten snel werken zitten er tik- en taalfouten in de tekst. In de toekomst zou het mooi zijn als de triagist zelf niet meer hoeft te typen. Maar het is nu qua technologie nog te vroeg om spraakherkenning in te zetten op de hap.'

‘Algoritmes moeten transparant zijn'

Herter: ‘Het systeem wordt nog niet ingezet in de zorgverlening. Eerst onderzoeken we de klinische meerwaarde en de veiligheid; een goede voorspelkracht heeft niet altijd klinische meerwaarde. Op basis van honderden kenmerken doet het programma een voorspelling over de urgentie. Het is de bedoeling dat het systeem zelflerend is, maar wel gecontroleerd. Bijvoorbeeld door periodiek te controleren of de leerpunten die het algoritme ‘zelf’ voorstelt een logisch gevolg zijn van het gebruik én overeenkomen met de mening van artsen. Wij zijn sowieso voorstander van algoritmes die transparant en uitlegbaar zijn, voor de veiligheid en voor het creëren van synergie tussen arts en computer.’

lees meer

  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.