Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

Tekort geneesmiddelen loopt verder op

5 reacties

Het aantal geneesmiddelen dat tijdelijk niet leverbaar was, is in 2016 opgelopen tot 710. Dat meldt de beroepsorganisatie voor apothekers KNMP.

De KNMP houdt al enkele jaren bij welke geneesmiddelen tijdelijk of helemaal niet leverbaar zijn in Nederland. In 2004 telde de organisatie 91 niet leverbare medicijnen. In 2012 was dat opgelopen tot circa 300 stuks, en de stijgende trend hield de afgelopen vijf jaar aan. Volgens de meest recente gegevens is in 2016 de teller dus op ruim 700 komen te staan, wat een toename is van bijna 14 procent ten opzichte van de 625 tekorten die in 2015 werden geturfd door de organisatie.

De KNMP spreekt van een tekort als de verwachting is dat een geneesmiddel langer dan veertien dagen landelijk niet leverbaar is. Gegevens hierover vraagt de KNMP op bij leveranciers en fabrikanten.

Lees ook:

Nieuws geneesmiddelentekort
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Hulshof

    GGZ-arts, Wolfheze

    Soms gaat het om medicijnen (of om bepaalde formuleringen van medicijnen) die al heel lang op de markt zijn, waarvan het octrooi dus ook al lang is verlopen, middelen dus die door iedere fabrikant mogen worden gemaakt (en door die concurrentie wordt ...de prijs ook al gedrukt) en waarbij elke fabrikant de afweging maakt of de opbrengsten nog wel tegen de kosten (bv om de registraties in stand te houden) opwegen. Soms ook worden deze lang bestaande medicijnen van de markt gedrukt door nieuwere medicijnen die zogenaamd beter zijn dan de lang bestaande (is dus een kwestie van marketing; op een nieuw medicijn kan nog een lange periode een octrooi van kracht zijn en er kan dan nog flink aan worden verdiend). Uiteindelijk blijft er soms nog maar één fabrikant over die de hele wereld moet voorzien. En als die het laat afweten heb je meteen een groot probleem. Binnen de psychofarmacologie zijn er legio voorbeelden.

  • Wim van der Pol

    Ziekenhuisapotheker np, Delft

    Apothekers moeten wennen aan tekorten en verkrijgbaarheid. Ik adviseer een apotheekstage op de Caribische eilanden. Een belevenis. Daar weten ze pas wat verkrijgbaarheid en continuiteit van geneesmiddelen betekent. We moesten regelmatig uitwijken naa...r andere inkoopkanalen of therapieen bedenken met andere middelen. Vervelend maar zeer leerzaam

  • Sebastiaan van Jole

    Student/onderzoeker geneeskunde&psychologie, Groningen

    Ik ben het volledig met u eens drs. Keppel Hesselink. Daarnaast vraag ik me af waar ik de lijst met slecht leverbare medicijnen kan vinden. En weet iemand misschien waarom Shire geen toegang tot de markt heeft gekregen met o.a. het middel/de prodrug ...Vyvanse, terwijl Amfexa binnen no-time wordt toegestaan de portemonnee (+ indirect een deel quality of life - zeker voor de doelgroep) met een analoog middel dat duurder, generieker en minder effectief is?

  • A. Colon

    Epileptoloog, Heeze

    De reactie van college Keppel-Hesselink is mij uit het hart gegrepen. Als wij regels of codes stellen moeten we niet raar opkijken als daar, ook vanuit ander perspectief dan verwacht, op gereageerd wordt. Het is dan wel erg gemakkelijk om de lezer/vo...lger van de regel de zwarte piet toe te schuiven in plaats van hand in eigen boezem te steken en te erkennen dat we wellicht bezig zijn om het paard achter de wagen te spannen. En daar bedoel ik zowel doorgeschoten regelzucht mee als overdreven kapitalisme.

  • jan keppel hesselink

    arts-farmacoloog, bosch en duin

    Het is duidelijk dat een geneesmiddel dat weinig gebruikt wordt en waar geen grote winstmarges op zit, in het focus proces van de farmaceutische geneesmiddelen industrie een grote kans loopt om uit de portfolio te vallen.

    Zeker met het toenemende a...antal drempels in het proces van de geneesmiddelen ontwikkeling gaan farma bedrijven in toenemende mate hun portfolio rationaliseren. Hoe moeilijker het wordt om een nieuw middel te registreren en op de markt te brengen, hoe groter deze problematiek wordt. Dus dit proces is gekoppeld aan een ander proces, en dient te begrepen worden vanuit de gehele context van geneesmiddelen ontwikkeling.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.