Syrische artsen beginnen telefonisch spreekuur
Plaats een reactieEen team van Syrische vluchteling-artsen houdt vanaf deze week iedere woensdagmiddag telefonisch spreekuur in het Arabisch. Bellers kunnen bij hen terecht voor informatie over gezondheid en de gezondheidszorg in Nederland.
Vijftien Syrische en Eritrese artsen werken als vrijwilliger voor Pharos (expertisecentrum gezondheidsverschillen) en een aantal GGD-afdelingen. Samen met Nederlandse professionals van Pharos en de GGD geven zij Arabisch en Tigrinya sprekende nieuwkomers informatie over gezondheid, gezondheidszorg en het gezond opgroeien van kinderen in Nederland. Dit doen ze sinds 2016 via de website gezondinnederland.info en de Facebookpagina’s Syriërs Gezond (14.750 volgers), Eritreeërs Gezond (3865 volgers) en Opgroeien in Nederland (3069 volgers), waar meerdere keren per week teksten over gezondheidsonderwerpen worden geplaatst in zowel de eigen taal als in het Nederlands.
‘Ook kunnen mensen vragen stellen via privéberichten op Facebook, waarop ze in hun eigen taal antwoord krijgen. De Nederlandse professionals, de buddy’s van de vrijwilligers, letten op de juistheid van het antwoord’, vertelt Joke van Wieringen van Pharos. ‘We kregen echter regelmatig de vraag of we niet gebeld konden worden, omdat mensen in een gesprek en in eigen taal vaak beter kunnen uitleggen wat hun problemen zijn en wat ze al hebben gedaan. In april zijn we daarom eerst gestart met een telefonisch spreekuur op vrijdagochtend voor Tigrinya sprekende nieuwkomers. Meestal krijgen we maximaal vier telefoontjes tijdens het twee uur durende spreekuur. Vaak hebben mensen een probleem waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten of wie hen kan helpen.’
De Syrische en Eritrese vluchteling-artsen geven nadrukkelijk géén persoonlijk gezondheidsadvies en ook geen oordeel over een bepaalde behandeling, stelt Van Wieringen. Ze zijn daartoe niet bevoegd, omdat ze nog geen BIG-registratie als arts hebben. Van Wieringen: ‘De meesten van hen zijn daar op dit moment hard mee bezig, maar het is een langdurig traject. Soms is het wel frustrerend voor hen dat ze een beller vaak naar de eigen huisarts moeten verwijzen, maar zo is ons zorgsysteem nu eenmaal ingericht.’
Lees ook:- Er zijn nog geen reacties