Laatste nieuws
R.G. de Bruin
1 minuut leestijd

Studenten geneeskunde prefereren open vragen

Plaats een reactie

In NieuwsReflex (MC 37/2009: 1523) valt mijn oog op een onderzoek van de KNMG onder studenten geneeskunde. Graag wil ik hierop reageren.

Het gaat er steeds meer op lijken dat het academische karakter van de opleiding verloren gaat. Dit komt doordat de opleiding niet uitdagend genoeg is. Om goede artsen op te leiden, moet er veel meer vaart en uitdaging in het curriculum komen. Relevante kennis en vaardigheden opdoen in een sneltreinvaart, daar moet een academische studie om gaan.

Echter, studenten lijken niet meer te leren om een goed arts te worden, maar om tentamens te halen. Punten scoren dus. Een zorgwekkende ontwikkeling die zeker niet wordt tegengegaan door het tentamineren met meerkeuzevragen. Onlangs sprak ik een student die trots vertelde dat hij zijn vakken haalt zonder enig boek open te slaan. Alles leert hij van een (commerciële) samenvatting. Is dit zoals men een academische studie moet benaderen? Is het wenselijk dat de artsen van de toekomst deze instelling hebben?

Waar het mij om gaat; of men nou tentamineert met open of meerkeuzevragen, het gaat erom dat je de stof beheerst, dat je erboven staat. Ik probeer dus zo veel mogelijk kennis tot mij te nemen, ook al kan ik daar geen punten mee scoren.

Den Haag, september 2009
R.G. de Bruin, vierdejaars geneeskundestudent

>>Naar nummer 43 - 22 oktober 2009
>>Naar alle brieven

KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.