Laatste nieuws
Twan van Venrooij
2 minuten leestijd
Nieuws

Spoednummer huisarts slecht bereikbaar

1 reactie

Eén op de vier huisartspraktijken beantwoordt een spoedoproep niet binnen 30 seconden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De LHV noemt de resultaten teleurstellend.

Voor het onderzoek belde IGZ naar het spoednummer van alle 4379 huisartspraktijken in Nederland en werd de bereikbaarheid voor reguliere oproepen getest bij een steekproef van 1063 praktijken. Conclusie is dat de telefonische bereikbaarheid voor spoed- en normale oproepen onder de maat is. Eén op de acht mensen die belt met een spoedoproep krijgt helemaal geen contact. Bij één op de tien praktijken wordt de spoedoproep beantwoord met een antwoordapparaat, en één op de vijf antwoordapparaten verwijst de beller niet goed door.

Eenmanspraktijken scoorden slechter dan groepspraktijken. Van de eenmanspraktijken haalt 64% de norm (een apart spoednummer dat binnen 30 seconden wordt beantwoord door een persoon), van de groepspraktijken was dit 82%.

Verder bleek uit het onderzoek dat de bereikbaarheid bij gewone telefoontjes en spoedoproepen het slechtst is tussen 13.00 en 17.00 uur en dat praktijken in stedelijke gebieden over het algemeen slechter bereikbaar zijn dan praktijken op het platteland.

De praktijken waar de bereikbaarheid niet op orde was, hebben een waarschuwing gekregen. Ze krijgen twee maanden de tijd om aan de normen te voldoen. Als hen dat niet lukt, kunnen ze een dwangsom van 2000 euro per week krijgen, tot een maximum van 30.000 euro. Daarnaast zal de IGZ overgaan tot openbaarmaking van de namen van de praktijken die hun zaakjes nog niet op orde hebben.

In 2008 bleek ook al dat de bereikbaarheid bij spoedoproepen onvoldoende was. De bereikbaarheid is ten opzichte van dit eerdere onderzoek wel licht verbeterd, stelt de Inspectie, maar is nog steeds zorgwekkend hoog.

De LHV is teleurgesteld over de bevindingen. Zij vindt dat huisartsen in geval van spoed binnen 30 seconden bereikbaar moeten zijn. ‘Dit is een harde eis die de sector zichzelf heeft opgelegd en waaraan elke huisartspraktijk moet voldoen’, aldus voorzitter Steven van Eijck. ‘Concessies aan deze norm zijn niet mogelijk. Het gaat immers om urgente medische zorg’. De LHV gaat haar leden ondersteunen om de bereikbaarheid te verbeteren en verwacht dat deze per 1 juli 2011 beter zal zijn.

Twan van Venrooij
 

 
Lees ook:

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P. Speelman

    , NIJEVEEN

    De Inspectie heeft bij ons een willekeurig nummer, zijnde het nummer van de apotheek gebeld, dat alleen tussen 8 en 10 uur wordt opgenomen,
    en daaruit de conclusie getrokken dat we geen spoedlijn hebben terwijl deze duidelijk op de website, patienfol...der en in het telefoonboek staat vermeld.
    als dit exemplarisch is voor het onderzoek van de Inspectie moeten de conclsies met een forse korrel zout worden genomen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.