Laatste nieuws
Bas Knoop
2 minuten leestijd
Nieuws

Specialisten terughoudend over opnemen patiëntgesprek

6 reacties

Een aanzienlijk deel van de medisch specialisten vindt het niet prettig dat patiënten gesprekken met artsen opnemen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde enquête van de Federatie Medisch Specialisten (FMS), in samenwerking met het KRO/NCRV-radioprogramma De Ochtend.

De helft van de respondenten (2600 medisch specialisten vulden de enquête in) gaf aan wel eens een verzoek van een patiënt te krijgen om een (deel van het) gesprek op te nemen. Ruim 62 procent van deze groep respondenten is daarop tegen.

Afgelopen maart zei minister Schippers van Volksgezondheid het een goed idee te vinden als artsen en patiënten afspreken het gesprek op te nemen. Het zou patiënten helpen om de informatie van de arts beter te kunnen onthouden.

Maar in de FMS-enquête geeft 67 procent van de medisch specialisten aan dat het opnemen van het gesprek nog niet betekent dat iemand alles begrepen heeft. De artsen wijzen op alternatieven, zoals het meenemen van iemand naar het gesprek of ervoor te zorgen dat de arts aan het einde van het gesprek het advies kort herhaalt.

De meeste ondervraagde medisch specialisten, 75 procent, maken zich ook zorgen over de verspreiding van het opgenomen gesprek via internet of sociale media. ‘Het doet iets met de relatie tussen arts en patiënt’, zei FMS-voorzitter Frank de Grave in De Ochtend. ‘Wat gebeurt er op het moment dat een opname op sociale media komt te staan? Dat kan enorme gevolgen hebben voor de reputatie van een arts.’

Ruim een kwart van de medisch specialisten ziet het opnemen van gesprekken als een motie van wantrouwen. De Grave gaf in het radioprogramma woensdagochtend aan dat de FMS samen met de KNMG werkt aan richtlijnen hoe artsen om moeten gaan met het opnemen van gesprekken. ‘Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat wordt afgesproken dat patiënten altijd vooraf aangeven dat zij een gesprek willen opnemen. Of dat wordt vastgelegd dat de opname alleen voor privégebruik is en de patiënt daar ook voor tekent. Hoe je dat juridisch moet regelen, moet nog worden uitgezocht.’
Bas Knoop
Twitter: @bknoop

© Shutterstock
© Shutterstock
Lees ook:
Nieuws FMS Schippers
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Anne-Marie van Dam

    psychiater, AMSTERDAM Nederland

    Wat voor gesprek voert de arts dan als het enorme reputatieschade kan geven bij publicatie op internet?
    Ik kan me daar toch weinig bij voorstellen...

  • Ricardo

    Student, Leiden

    Lijkt me goed dat patiënten in de gelegenheid worden gesteld om een consult op te nemen. In een gesprek kan het allemaal te veel informatie zijn voor een patiënt en dan is het fijn dat je het gesprek nog kan terugluisteren. En wellicht eenmalig de pa...tiënt in het ziekenhuis/huisartsenpraktijk laten tekenen, dat de opnames strict voor eigen gebruik is op straffe van een boete. Dit is ook handig voor patiënten die het Nederlands niet goed beheersen, dan kan een kind/kennis/ander familielid het consult nog eens uitleggen. Ik denk dat het winst is voor de patiënt en dat medici nergens bang over hoeven te zijn.

  • Ricardo

    Student, Leiden

    Beste Kuijs,

    Boetes moeten mensen ervan weerhouden dat ze de opnames niet online mogen publiceren en dat het strict voor persoonlijk gebruik. Je kunt dan dus denken aan relatief hoge boetes voor contractbreuk in de gevallen dat het nodig is. Het vor...deren van de boetes kun je ridiculiseren, maar dit is gewoon gangbaar.

    Ik denk dat er een duidelijke behoefte is vanuit de patiënt en dit is niet tegen te houden. Het beste is dus ook dat dit in samenspraak gebeurt met de arts. Voor een arts is het ook beter om het van te voren te weten dan dat hij/zij via sociale media moet vernemen dat er "geheime opnames" zijn gemaakt. Wat mij betreft zijn de voordelen voor de patiënt groter en belangrijker in deze dan eventuele imagoschade voor een arts.

  • J.T te Gussinklo

    Voormalig Internist, ZWOLLE

    Zie een eerdere berichtgeving. Audio=Data:
    https://www.linkedin.com/pulse/audiodata-jan-taco-te-gussinklo

  • Ricardo

    Student, Leiden

    Lijkt me goed dat patiënten in de gelegenheid worden gesteld om een consult op te nemen. In een gesprek kan het allemaal te veel informatie zijn voor een patiënt en dan is het fijn dat je het gesprek nog kan terugluisteren. En wellicht eenmalig de pa...tiënt in het ziekenhuis/huisartsenpraktijk laten tekenen, dat de opnames strict voor eigen gebruik is op straffe van een boete. Dit is ook handig voor patiënten die het Nederlands niet goed beheersen, dan kan een kind/kennis/ander familielid het consult nog eens uitleggen. Ik denk dat het winst is voor de patiënt en dat medici nergens bang over hoeven te zijn.

  • R. Kuijs

    haio, UTRECHT

    Beste Ricardo, hoe zou je dat systeem van de boetes willen effectueren?
    De dokter zelf met een lange zwarte leren jas en honkbalknuppel langs het huisadres sturen om die boete te innen?

    ‘Wat gebeurt er op het moment dat een opname op sociale media k...omt te staan? Dat kan enorme gevolgen hebben voor de reputatie van een arts.’

    Ik denk dat niet alleen de reputatie van de arts een zorgelijk punt is maar ook de privacy van de patient. De patient gooit ook zijn eigen medische informatie te grabbel bij publicaties op internet/social media

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.