Laatste nieuws
Heleen Croonen
1 minuut leestijd

Schippers vraagt hulp artsen bij basispakket

10 reacties

Er kunnen meer behandelingen behouden blijven voor het verzekerde basispakket, als artsen beter meewerken. Dat zegt minister Schippers in een Kamerbrief van 17 april.

Minister Schippers doet in de Kamerbrief een appel op artsen om beter op te letten of een patiënt wel in aanmerking komt voor vergoeding van de zorg. Als dit beter gebeurt, hoeft er minder vaak zorg te worden geschrapt uit het verzekerde pakket, aldus de minister.

De minister memoreert het vervoersbriefje voor ziekenvervoer. ‘Veel huisartsen en ziekenhuizen gaven deze vervoersbriefjes aan iedereen die erom vroeg’, aldus de brief. De kosten stegen, en een pakketingreep was noodzakelijk. Ook gaan veel zorgverleners op zoek naar manieren om zorg toch beschikbaar te krijgen voor de patiënt, door upcoding of door substitutie naar wel vergoede zorg.

De minister wil nu naar een nieuw systeem, waarbij per patiënt wordt gekeken of hij recht heeft op bepaalde zorg. Medewerking van de artsen is daarbij van groot belang, aldus de brief. Doen zij dat niet, dan is het alternatief dat zorg voor iedereen uit het pakket verdwijnt.

De brief is niet heel helder over hoe artsen deze taak op zich moeten nemen, maar refereert aan afspraken die het Zorginstituut Nederland heeft gemaakt met het veld, zoals over knie- en heupprotheses bij artrose. Een verbeterpunt was bijvoorbeeld dat diagnostische scans en kijkoperaties meestal niet nodig zijn; een onnodige kostenpost van 14 miljoen euro. Met het veld is afgesproken dat artsen deze diagnostiek minder zullen laten uitvoeren. Vermijden van ongepaste plaatsing van knie- en heupprotheses kan nog eens 34 miljoen euro aan besparingen opleveren.

De Algemene Rekenkamer brengt binnenkort een rapport uit over het basispakket en de mogelijkheden om kosten te besparen.

Heleen Croonen @heleencroonen

Lees meer

iStock
iStock
zorgverzekeraars Schippers basisverzekering
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M. Langedijk

    6e jaars student geneeskunde

    ik vraag me af of mw. Schippers wel eens een dag heeft meegelopen op een doktersspreekuur. ik denk namelijk dat ze niet ziet hoe artsen iedere dag als brugman moeten praten om patienten te overtuigen van niet medischnoodzakelijke behandelingen. Dit '...appel' riekt naar ontwetendheid!

  • M.D.S. Becker

    Huisarts, BILTHOVEN Nederland

    als de spotjes van de zorgverzekeraars verdwijnen :u heeft recht op alle zorg , als u een verzekering bij ons heeft afgesloten, is er weer een kans, dat ik de rol als poortwachter ook daadwerkelijk kan uitoefenen.

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Waarom moet de dokter dat doen? Wie zijn belanghebbend? De patiënt en de zorgverzekeraar toch, die zijn toch belanghebbend. Laat die het uitvechten, de patiënt vraagt aan bij de verzekeraar of een bepaalde behandeling gedaan mag worden. Want gezien h...et vertrouwen dat de Minister stelt in de zorgverzekeraars, moeten ze dat toch kunnen, want de zorgverzekeraars zijn in staat ook goede zorg in te kopen?
    Kan de dokter er tussenuit, die doet zijn onderzoek en zijn bevindingen en de patiënt gaat dan in de slag met zijn verzekering. Dan kan de patiënt ook zelf ervaren of hij is aangesloten bij de zorgverzekeraar die bij hem of haar past, ontstaat daar ook transparantie.
    En de dokter kan zich bezighouden met zijn eigen werk, patiënten behandelen.

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    In vele medische richtlijnen is het kostenaspect al meegewogen.. wat heeft het Zorginstituut Nederland hier nog aan toe te voegen?

  • Bart Bruijn

    Huisarts, STREEFKERK Nederland

    Een plastisch chirurg, met ruggengraat en gevoel voor het nut voor het algemeen, vindt dat een patiënt een bepaalde operatie niet nodig heeft. Patiënt wordt verteld, dat de operatie zelf betaald moet worden. Deze vervoegt zich bij de volgende (concur...rerende) plastisch chirurg. Die plastisch chirurg, idem wat betreft oog voor het algemeen belang, vertelt hetzelfde. Patiënt, als zorgconsument ontevreden, vervoegt zich bij een andere concurrerende plastisch chirurg, van wie al algemeen bekend is dat deze meer 'het patiëntenbelang' in het oog houdt en, na lange wachttijd (deze plasticus heeft het druk), vindt deze dat de behandeling wel ten laste van het algemeen mag komen. Patiënt krijgt een afspraak in de privékliniek van de plasticus elders, over lange tijd, natuurlijk. De concurrerend plasticus spoedt zich in zijn Maserati naar het volgend drukke spreekuur en iedereen is tevreden. Toch?

    Deze laatste patiëntgerichte plasticus met veel, heel veel tevreden patiënten, overschrijdt echter wel de budgettaire kaders, die de minister in haar wijsheid heeft gesteld aan het marktsysteem.

    De andere plastici, met gevoel voor sociale verhoudingen in plaats van een Maserati, hebben voornamelijk ontevreden patiënten.

    De 'artsen, die maar wat rondopereren', krijgen vervolgens van de minister de schuld van het overschrijden van het arbitraire budget, worden op de huid gezeten met tevredenheidsonderzoeken en vervolgens gekort naar rato.

    Wat zouden de plastici doen die gekort worden voor problemen die ze zelf niet maken, maar die wel doen wat de overheid van ze verwacht? Niet moeilijk. Een Maserati hoeft niet iedereen, maar al dat gezanik is makkelijk weg te houden. En gekort worden ze toch.

    Dus .... minister Schippers, dit idee is óf een alibi om weer eens de schuld van het falen van het systeem, dat u toch zelf zo hebt helpen scheppen bij 'de artsen' te leggen, slechtheid dus, óf totale domheid.

    Hier gaat het systeem dus mank. Marktwerking hoort niet in de zorg.

    QED.

  • M. Vasbinder

    médico familiar y comunitario, 03725 TEULADA ALIC Spanje

    Zoals gewoonlijk vraagt Schippers niets. Schippers chanteert.

  • R. de Vries Lentsch

    Huisarts, LELYSTAD Nederland

    Het lijkt me prima om te stoppen met vervoersbriefjes in te vullen , alsmede heel veel andere verklaringen , bv dieetverklaringen voor de fiscus.Wellicht kan mevrouw Schippers deze taken op zich nemen of een door haar in te stellen bureau.We zouden t...och minder administratieve taken krijgen?De LHV moet dit mijns inziens met mevrouw Schippers verder bespreken en regelen.

  • J.C. Verhoeve

    huisarts, Son Nederland

    kent iemand in zijn of haar omgeving iemand die een ongepaste heup of knie heeft gekregen? Taxibriefjes, dat is wel een heel bejaarde koe. Stemmingmakerij en chantage!

  • M.A. Kuntzel

    Huisarts, HOOGLANDERVEEN Nederland

    "De minister wil nu naar een nieuw systeem, waarbij per patiënt wordt gekeken of hij recht heeft op bepaalde zorg"; als we dit en andere administratieve taken nu eens declarabel maken, dan kunnen de verzekeraars en de Minister een kosten-baten analys...e doen of de dure tijd van huisartsen hier mee belast wordt.

  • E. van Herk

    Huisarts, KAMPEN Nederland

    Jaaaja. De minister wil nu dat we dossieronderzoek gaan doen om formulieren in te vullen voor de verzekeraars. Geen declarabele verrichting. En de tijd die we daarmee kwijt zijn, kunnen we niet aan echte gezondheidszorg besteden. Net als die idiote v...erwijsbrievenregeling voor de GGZ.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.