Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

Schippers: ‘Geluidsopnames consult goed idee’

16 reacties

Om samen beslissen makkelijker te maken, vindt VWS-minister Schippers het een goed idee als patiënt en arts afspreken het gesprek op te nemen. Dat stelt Schippers vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het idee om een geluidsopname te maken van een consult kwam aan de orde tijdens de behandeling van het burgerinitiatief ‘Schriftelijke informatieplicht medische behandelingsovereenkomst’. Schippers zegde toen toe om bij de wijziging van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) ook te kijken naar de juridische status van zo’n opname en het recht om een gesprek op te nemen.

VWS zet een aantal ‘spelregels’ op een rij waaraan arts en patiënt zich moeten houden. De opname mag alleen voor eigen gebruik zijn. Wil de patiënt deze toch publiceren, dan is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing, omdat de stem van de arts een persoonsgegeven is. Het is niet verplicht, maar wel ‘fatsoenlijk’ als de patiënt toestemming aan de arts vraagt en meldt dat de recorder loopt. Als een arts bezwaar heeft tegen opname, dan kan een patiënt vragen om schriftelijke informatie. De WBGO verplicht een arts om aan dat verzoek te voldoen.

In de brief laat Schippers weten dat uit eerdere uitspraken van rechters – ook van de Hoge Raad – blijkt dat geluidsopnames in een rechtszaak kunnen worden gebruikt. In eerdere tuchtzaken werd ook stiekem opgenomen materiaal als bewijsmiddel gebruikt. Het hangt van de omstandigheden af of de rechter gebruik van een stiekeme opname toestaat, concludeert ze. Schippers: ‘Daarin treed ik niet.’

De Amerikaanse hoogleraar huisartsgeneeskunde Glyn Elwyn publiceerde afgelopen jaar in The BMJ een onderzoek waaruit bleek dat zeven op de tien patiënten de wens hebben om een consult op te nemen. Belangrijkste reden is de mogelijkheid om terug te luisteren en er met anderen over te overleggen. Vijftien procent maakte stiekem opnames, vaak uit angst dat de arts het verzoek zou afwijzen. Marleen Kunneman promoveerde afgelopen maand in de medische besliskunde. Volgens haar gebeurt het weinig dat patiënten de recorder aanzetten, maar kan het handig zijn. Kunneman: ‘De schattingen lopen uiteen, maar zonder opname is een patiënt rond de 40 tot 80 procent van de informatie direct na afloop van het consult al vergeten.’

Artsenfederatie KNMG laat weten meerwaarde te zien in het opnemen van gesprekken tussen arts en patiënt. ‘Het kan bijvoorbeeld de zorg verbeteren als iemand heel emotioneel is of de taal niet zo goed machtig’, aldus een woordvoerder. LHV-voorzitter Ella Kalsbeek zei vanmorgen tegen BNR-radio het een goed idee te vinden. ‘Ik denk dat het bij huisartsen het probleem minder vaak voorkomt dan bij specialisten.’ Huisartsen zijn laagdrempelig, je kunt de volgende dag nog even langsgaan om toelichting te vragen.

Eva Nyst

@medischcontact

Beluister Ella Kalsbeek in BNR-radio

© Shutterstock
© Shutterstock
Lees ook:
Nieuws werk Tuchtrecht Schippers VWS
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.W. Glas, gynaecoloog, Assen Nederland 11-03-2016 01:00

    "Indien tijdens de uitlegfase van een consult een geluidsopname bijdraagt aan begrip dan is het prima. Indien het voortkomt uit wantrouwen dan is het hek van de dam en zal er behoefte komen steeds meer vast te leggen tot we ieder consult, onderzoek en ingreep op video hebben staan. Is het een hulpmiddel of is het een controlemiddel?"

  • M. Vasbinder, medico familiar y comunitario, 03725 TEULADA ALIC Spanje 11-03-2016 01:00

    "Om meer transparantie te krijgen over het regeringsbeleid, lijkt het me van buitengewone importantie, dat alle kamerleden, ministers etc. 24 uur per dag worden afgeluisterd. Daar zijn de minister en haar man vast en zeker grote voorstanders van."

  • E. van Veen, huisarts 11-03-2016 01:00

    "Het gaat mijns inziens inderdaad om wantrouwen. Ik vind de berichtgeving verwarrend omdat er eerst de insteek is "de patient informeren" (wie is daar op tegen?) maar terloops wordt dan even de "tuchtzaak" genoemd. Controle en wantrouwen dus. Mij lijkt het hek van de dam, als het mogelijk wordt dat er (zonder toestemming) opnames worden gemaakt. Ik ben teleurgesteld in de reactie van de LHV, ik vind die reactie ronduit naief. Wie beschermt de arts/ apotheker/ hulpverlener? De minister niet, dat is mij al langer duidelijk."

  • R. Vogelenzang, huisarts n.p., AMSTERDAM Nederland 11-03-2016 01:00

    "Dit is een zeer bedenkelijke ontwikkeling, alweer een voorbeeld van de heilloze transparantiedrang die onze maatschappij aan het ziek maken is, en een gezond en harmonieus vertrouwen waarop een goed functionerende samenleving gegrondvest zou moeten zijn, en waarbij de mensen zich veilig kunnen voelen, doet afbrokkelen. De volgende stap is verplichte video-opnamen van alle verrichtingen en patiëntcontacten door artsen.
    Opnames zijn alleen zinvol in het kader van deskundigheidsbevordering, bijvoorbeeld om je gespreksvaardigheden te trainen.
    Voor een ernstig gesprek tussen arts en patiënt, lijkt het op het eerste gezicht zinvol - en ook hier weer houdt Schippers op dit punt direct op met nadenken - maar is het zeker niet. Een gesprek is een organisch en niet voorspelbaar fenomeen, waarbij de arts continu op zoek is naar de juiste woorden, steeds op zoek is naar het selecteren van de relevante informatie, en dit doet hij door tegelijkertijd naar de patiënt te luisteren, er proberen achter te komen wat hij wil weten, niet durft te vragen, en wat hij tot nu toe begrijpt. Al luisterende zal de arts dus misschien verderop in een gesprek dingen heel anders benoemen dan aan het begin. Als je dat thuis terugluistert als patiënt, kan je tot verkeerde conclusies komen over wat de arts allemaal gezegd heeft. En verduidelijken doet het voor de patiënt niets, daarvoor helpt alleen de vraag om nadere uitleg.
    Kortom, een ontwikkeling waartegen de LHV zich alsnog zou moeten uitspreken.
    In plaats daarvan: laten we investeren in meer deskundigheidsbevordering in gespreksvaardigheden, voor elk ernstig gesprek de tijd nemen, altijd een vervolg gesprek aanbieden, en de patiënt adviseren om een vertrouwd iemand mee te nemen naar het gesprek. En zoek verder alsjeblieft een andere dokter als je de jouwe niet vertrouwt...
    "

  • E. van Veen, huisarts 10-03-2016 01:00

    "Het voelt voor mij als huisarts absoluut niet goed dat dit (weer eens) over onze hoofden wordt besloten door de minister. Mijn vertrouwen in mijn patienten zou geschaad worden, als zij zonder mijn toestemming (!)(geluids)opnames van mij maken. Heb ik dan geen recht op bescherming? "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.