Laatste nieuws
Orde
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Samenwerking een must voor ware zorgprofessional

Plaats een reactie

Hoewel sommigen ons nog steeds proberen af te schilderen als dames en heren die vanuit hun ivoren toren de gezondheidszorg als een soort halfgoden naar eigen goeddunken bestieren, is dit gelukkig een beeld dat allang niet meer past bij de dokters. Natuurlijk hebben wij als specialisten lang gestudeerd en kunnen we daardoor ook wel met enig recht denken dat we ons vak goed beheersen, maar we zijn er inmiddels van overtuigd dat we niet alleen, of alleen niet zaligmakend zijn. Twee, of meestal nog meer, weten nu eenmaal meer dan een.

Daarom zien we dat multidisciplinaire samenwerking tot de dagelijkse praktijk behoort. Dokters vinden niet meer dat het raadplegen van een vakbroeder in complexe zaken een teken van zwakte is, maar eerder een bewijs van professionalisme. Wie de patiënten en hun belangen serieus neemt, probeert de allerbeste zorg te bieden samen met andere zorgprofessionals. Het is daarom verheugend dat dit tegenwoordig ook een belangrijk deel van de opleiding uitmaakt en dat het vermogen tot samenwerken tevens wordt beoordeeld bij het Individueel Functioneren Medisch Specialist (IFMS).

Maar samenwerking reikt verder dan die tussen collega’s. Denk aan ok-teams die steeds vaker een beroep doen op de specifieke kennis die bij de verschillende teamleden vanuit verschillende disciplines aanwezig is, waarin tijd wordt genomen voor goed overleg en men niet schroomt om elkaar op fouten of missers te wijzen. Niet om te laten zien hoe goed je zelf bent, maar om de patiënt beter te maken.

Denk ook aan samenwerking met de ziekenhuisdirectie bij het bepalen van het ziekenhuisbeleid en het beschikbaar krijgen van de juiste middelen en mensen om dit beleid ook werkelijk succesvol uit te voeren. Op al deze terreinen bevinden we ons op de goede weg. Al zijn we er nog lang niet.

Het gebied waar we nog veel stappen zullen moeten zetten, bevindt zich echter buiten de ziekenhuismuren. Bijvoorbeeld bij de samenwerking en coördinatie van zorg tussen de eerste en tweede lijn en apothekers. Willen we de gezondheidszorg enigszins betaalbaar houden, dan zullen we zorg op die plaats en door die personen moeten laten verrichten die dit het goedkoopst kunnen, met behoud van kwaliteit. Dus waarom zouden alle onderzoeken in ziekenhuizen moeten plaatsvinden, of zouden hier alle diagnoses gesteld moeten worden als het dichterbij de cliënt net zo goed kan gebeuren? Op het gebied van het vaker en vooral bewuster overdragen van verantwoordelijkheden tussen de eerste en tweede lijn, valt nog de nodige winst te behalen, ook al betekent dit voor sommigen van ons dat we soms een stapje terug moeten doen.

Professioneel werken betekent echter niet alleen de grenzen van je kennis, kunde en ervaring opzoeken, maar ook beseffen waar deze liggen en openstaan voor alle innovaties. Samenwerking is dus nodig, niet alleen vanuit economische motieven, maar vooral voor een kwalitatief hoogwaardige patiëntenzorg en om optimale cliëntvriendelijkheid te bereiken.

Willem van der Ham, algemeen voorzitter Orde van Medisch Specialisten

Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.