Laatste nieuws
Nieuws

RVS: ‘Verantwoording over zorg moet anders’

2 reacties

De huidige manier waarop verantwoording wordt afgelegd over verleende zorg, volstaat niet meer. Dat stelt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, die vindt dat zorgverleners zelf meer initiatief moeten nemen.

In een dinsdag gepubliceerd adviesrapport pleit de RVS ervoor de manier van verantwoording om te gooien. Zorgverleners en patiënten zien immers het nut niet van de lijstjes die ze moeten bijhouden en formulieren die ze moeten invullen op verzoek van zorgverzekeraars en toezichthouders, terwijl deze wel tijd vergen die niet aan zorg kan worden besteed, aldus de raad.

Volgens de RVS is het tijd om een nieuw systeem op te zetten waarbij zorgverleners zelf het initiatief nemen om te laten zien wat ze doen, in plaats van dat ze reageren op verantwoordingsvragen van anderen. Op die manier zal verantwoording afdragen pas echt leiden tot verbetering in de zorg, verwacht de raad.

De RVS vindt dat zorgverleners meer verantwoordelijkheid moeten nemen om te laten zien dat ze hun zorg goed geregeld hebben. Ze moeten gebruikmaken van teamreflectie en visitaties, en anderen uitnodigen feedback te geven. Op basis daarvan kunnen ze dan hun werkwijze aanpassen, aldus de raad.

De RVS wil verder dat toezichthouders meer de praktijk opzoeken om goede contacten te leggen met zorgverleners en open gesprekken te voeren. Zij moeten alleen af en toe kijken of het goed gaat in een organisatie, en enkel ingrijpen als dat nodig is. Inkopers van zorgverzekeraars moeten meerjarige contracten afsluiten met zorgaanbieders. Zo ontstaat er meer een cultuur van vertrouwen en van samen leren en verbeteren, verwacht de RVS.

Lees ook

Nieuws
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Geert Slock

    huisarts, Sluis

    Dat zorgverleners zelf het initiatief nemen is een prima idee. Dwz dat iets pas wordt gemeten of geregistreerd als een meerderheid van de beroepsgroep hier het nut van inziet. Het idee dat zorgverleners zelf moeten laten zien hoe goed ze hun zorg g...eregeld hebben is een illusie, zeker als de beoordeling zoals nu gebeurt door bureaucraten die geen patiënten zien. Ik heb het zelf meegemaakt dat een verpleeghuis wel brochures vol schrijft over hoe goed hun zorg geregeld is en zelfs een kwaliteitscertificaat haalt terwijl de kwaliteit van zorg miserabel was, iets wat even later ook door de Inspectie werd geconstateerd.
    Het kwaliteitstoezicht moet gebeuren door ervaren medici die liefst nog een voet in de praktijk hebben, zij zijn in tegenstelling tot bestuurders wel in staat het verschil te zien tussen kwaliteit op papier en in werkelijkheid.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Een goed uitnodiging van de RVS. In feite leggen ze al een deel van de oplossing neer. Geef zorgverleners hun eigen verantwoordelijkheid terug. In feite hebben we die systemen al, maar worden ze ook toegepast? In feite zijn we als artsen verplicht om... onze registratie op peil te houden, we worden dus verplicht om bij te scholen en onze vakkennis op peil te houden. In de herregistratie is tegenwoordig opgenomen visitatie, een systeem dat er voor is bedoeld om te reflecteren hoe je het werk doet. We hebben intercollegiale toetsing, ook bedoeld om te dienen als instrument voor zelfreflectie. De zorg door moderne artsen is in feite dus gegarandeerd. Als artsen hebben we ook een Eed of Belofte afgelegd, die ons verplicht ons werk op een verantwoorde en patiëntvriendelijke manier uit te voeren.
    Als die lijstjes in het ziekenhuis of waar dan ook, zijn in feite quatsch. Wat meten we eigenlijk? En wie kijkt er naar al die ellenlange rapporten? Misschien doen we er verstandig aan om de aangereikte instrumenten eens serieus te gebruiken. De huidige beleidsmakers zijn vaak niet medici, of komen niet uit de zorg, zij moeten voorzien worden van informatie, omdat ze menen hun werk niet te kunnen doen. Dit type bestuurder gebruikt protocollen als basis voor juiste behandeling en als je de behandelingen beschrijft, die je uitvoert, wat we nu moeten doen met zijn allen in de zorg, dan kan de bestuurder zien of je volgens het protocol hebt gewerkt, want met die illusie willen ze zichzelf voorhouden dat het goed is geregeld. Maar een protocol is daarvoor niet bedoeld, het is een hulpmiddel om de zorgverlener te helpen, niet om hem of haar op af te rekenen. Helaas is de inspectie geen haar beter, die gaan mee in deze protocollaire schijnwereld.
    We hebben dus de oplossing al bedacht, nu is het een kwestie van uitvoeren.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.