Laatste nieuws
Eva Nyst
1 minuut leestijd
Nieuws

Ruime meerderheid Kamer stemt voor helmplicht snorfiets

2 reacties

Een ruime meerderheid van de Kamerleden heeft vanmiddag gestemd voor de motie voor de helmplicht voor berijders van een snorfiets. 

Motie-indiener CDA-Kamerlid Maurits von Martels verzocht de minister om met een brief te komen waarin staat hoe ze deze motie zo spoedig mogelijk kan invoeren ‘nu de invoering van de helmplicht op zo’n breed draagvlak kan rekenen.’ SP, PvdA, PvdD, Denk, 50Plus, D66, SGP en CDA stemden voor. Later voegde mede motie-indiener ChristenUnie zich daar ook nog bij. 

Artsen namen het initiatief om de helmplicht voor elkaar te krijgen. Half december togen een hoogleraar neurotraumatologie, een bestuurslid van de vereniging voor traumachirurgie, een huisarts, een SEH-arts, een psychiater en een internist naar Den Haag en overhandigden aan Kamerleden hun brandbrief voor de helmplicht voor snorfietsers. De brief was ondertekend door 138 artsen en werd mede gegeven namens de verenigingen voor neurochirurgie, traumachirurgie, neurologie, mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie en van revalidatieartsen.

Lees ook

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ton Kuipers

    Anesthesioloog, Borne

    "Het is nu afwachten of de 'gewone' elektrische fiets (dus niet de speedpedelec) dit lot volgt, zodra er versies op de markt verschijnen die ook eenvoudig opgevoerd kunnen worden."

    Die zijn er al, op internet kun je alle informatie vinden hoe dit ...eenvoudig is te doen.

  • Erik Wannee

    forensisch arts, Apeldoorn

    Dit is de omgedraaide wereld: Toen de snorfiets werd geïntroduceerd in 1990, gold als wettelijke eis dat deze zo geconstrueerd zou worden dat hij technisch gezien niet sneller dan 25 km/u kon rijden. Wie zich nog de kleine motortjes op de Spartamets ...herinnert, weet wat de bedoeling van de snorfiets was. Die 15 cc-motorblokjes waren zo klein dat ze onmogelijk op te voeren waren.
    Allengs verschenen er echter 'snorfietsen' op de weg die niets meer waren dan bromfietsen waarbij op de een of andere manier het vermogen begrensd was; soms onnozel eenvoudig door een klemmetje op de brandstoftoevoer te zetten.
    Mijns inziens was dat het punt waarop resoluut had moeten worden ingegrepen: die dingen konden met een zeer eenvoudige technische ingreep wèl sneller dan 25 km/u, DUS een geel plaatje op het voorbumper en helmplicht.
    Helaas heeft de politiek het decennialang laten doorsukkelen, zodat er inmiddels technisch gezien geen verschil meer is tussen snor- en bromfietsen.
    Het is nu afwachten of de 'gewone' elektrische fiets (dus niet de speedpedelec) dit lot volgt, zodra er versies op de markt verschijnen die ook eenvoudig opgevoerd kunnen worden.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.