Relaties
Plaats een reactieEnige tijd geleden maakte ik u deelgenoot van de plannen van ons ziekenhuis om een diagnostisch centrum op te zetten waar patiënten en verwijzers uit de eerste lijn optimaal worden bediend. Dat wil zeggen: zo mogelijk nog dezelfde dag geholpen, alle onderzoeken op dezelfde dag, uitslag mee en indien nodig direct telefonisch overleg over interne doorverwijzing.
Maar, wat is nu eigenlijk optimaal? Kennelijk wat wij denken dat huisartsen en hun patiënten optimaal vinden. Wel een erg aanbodgerichte redenering, want we hebben het ze niet tevoren gevraagd.
Daar kwam ik pas achter toen ik in onze klankbordgroep voor dit project een huisarts aan het woord hoorde. En dat was veel te lang geleden. Het persoonlijke
contact tussen huisarts en radioloog is bij ons sterk afgenomen door de snelle digitale berichtgeving. We bellen wel over en weer, maar steeds met een spoedeisende aanleiding. Een patiënt met een longtumor met obstructie-infiltraat die snel intern naar de longarts moet worden doorverwezen of een echo die echt eerder moet dan die standaard wachttijd van enkele weken. Tijd om met elkaar te praten over de vraag of we tevreden zijn met de manier waarop we werken, is er niet. Of, laat ik maar eerlijk zijn: maken we niet.
Dat doet de concurrentie in de regio beter. Eens in de paar weken wordt daar - onder deskundige begeleiding - het functioneren van een maatschap medisch
specialisten besproken met een groep verwijzende huisartsen. Wat gaat goed, wat niet, hoe kan het beter? Afspraken maken en die ook nakomen. Zo hoort het. Als er in een huwelijk niet meer wordt gepraat, gaat de liefde ook over.
Floris Sanders, de specialist
- Er zijn nog geen reacties