Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
03 januari 2005 1 minuut leestijd
Nieuws

Reclame voor commerciële centra deugt niet

Plaats een reactie

De onderzoekers bestudeerden veertig advertenties en twintig brochures van negen centra die diagnostiek aanbieden zonder verwijzing. In 38 procent van de reclame-uitingen en in een kwart van de brochures troffen de onderzoekers claims aan die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd. In 45 procent van de advertenties wordt ingespeeld op angstgevoelen door bijvoorbeeld overlijdensstatistieken voor te schotelen. Aan mogelijke keerzijden van het inzetten van diagnostische technieken bij meestal gezonde mensen wordt in het reclamemateriaal geen aandacht besteed. De term ‘valspositieve uitslag’ ontbreekt systematisch. Ook wijzen de bedrijven zelden op het risico van röntgenstraling; alleen bedrijven die slechts gebruikmaken van MRI doen dat wel. Voor extra informatie bevatten de advertenties bijna altijd verwijzingen naar een gratis telefoonnummer of de website van het bedrijf. Klanten worden niet gestimuleerd onafhankelijke bronnen te raadplegen. De onderzoekers concluderen dat de reclame klanten onvoldoende informatie geeft om een afgewogen beslissing te kunnen nemen. Ze pleiten voor strengere regels voor reclame voor commerciële diagnostische centra. In Nederland biedt het bedrijf Prescan preventief onderzoek met MRI en CT-scans aan. Bij een bezoek aan de website (www.prescan.nl) vallen overeenkomsten met de Amerikaanse collega’s op. Ook Prescan komt met overlijdensstatistieken en teksten als ‘Bij veel mensen wordt kanker of een hartkwaal vaak laat of te laat ontdekt. Dit kan de dood tot gevolg hebben’. Wel wordt onder het kopje ‘veel gestelde vragen’ aandacht besteed aan onderwerpen als vrijkomende röntgenstraling en het vinden van zaken die ‘later niets ernstigs blijken te zijn’. ‘De site is inderdaad geïnspireerd door sites van andere bedrijven’, zegt Ed van Heel, diagnostisch verpleegkundige van Prescan. ‘Maar we doen niets wat niet mag. Daar heeft de reclamecodecommissie zich eerder al over uitgesproken. Een brandverzekering mag ook laten zien hoe vaak branden zijn te voorkomen.’ Het ministerie van VWS laat via een woordvoerder weten niet gelukkig te zijn met de activiteiten van Prescan, maar bevestigt dat er niet tegen kan worden opgetreden. ‘De diagnostiek wordt bovendien verricht in een centrum in Duitland. Dat maakt het voor ons nog lastiger om er iets tegen te kunnen ondernemen.’ << EJP

Nieuws
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.