Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Nieuws

Rapport over medische missers onderschat invloed opleiding

Plaats een reactie

Als artsen tijdens hun vervolgopleiding al leren hoe de patiëntenzorg veiliger kan, zal dit het snelst tot resultaat leiden. De aanbevelingen in het rapport ‘Onbedoelde schade in ziekenhuizen’ benutten deze mogelijkheid onvoldoende.


Het recente rapport van het Nivel over vermijdbare schade in Nederlandse ziekenhuizen gaat bij slechts één voorgestelde aanbeveling uit van de opleidingssituatie. Internist-endocrinoloog prof. dr. Edith ter Braak meent dat het rapport de mogelijkheden onderschat die er liggen in de periode waarin artsen in opleiding tot specialist (aios) zich vormen. Volgens haar biedt de medisch-specialistische vervolgopleiding bij uitstek een kans een nieuwe generatie artsen de verbeterinitiatieven uit het rapport aan te leren. Daarnaast nemen aios een groot deel van de zorg voor hun rekening en kunnen de aangeleerde veranderingen zich snel vertalen in een veiliger patiëntenzorg. Dit zei Ter Braak in haar oratie op 14 mei ter ere van haar benoeming tot hoogleraar medisch onderwijs aan de Universiteit van Utrecht. 



Een veiliger patiëntenzorg vraagt ook om een andere ‘bedrijfscultuur’ in de Nederlandse ziekenhuizen. ‘De hiërarchie tussen specialist en aios staat een open communicatie in de weg’, zo licht Ter Braak toe. ‘Door verschil in expertise en positie zijn aios terughoudend de specialisten te consulteren.’ Dit draagt niet bij aan een optimale patiëntveiligheid en heeft als tweede gevolg dat de aios de ‘leermomenten’ binnen hun opleidingssituatie niet ten volle benutten. De cultuurveranderingen die nodig zijn om onbedoelde schade terug te dringen, zijn ook noodzakelijk voor de vernieuwing van de vervolgopleidingen waar Ter Braak zich tijdens haar hoogleraarschap op wil richten. ‘Het mes snijdt aan twee kanten wanneer we erin slagen de bedrijfscultuur aan te pakken’, aldus Ter Braak.



Met de beoogde modernisering van de medisch-specialistische vervolgopleiding zal deze in de toekomst uit meer bestaan dan alleen ‘vlieguren maken’. Nieuwe onderwijskundige inzichten wijzen uit dat de aios effectiever leert als systematische reflectie en evaluatie van de praktijkervaring deel uitmaken van de opleiding. Regelmatige feedback van opleider op de aios en vice versa moet een vast programmaonderdeel zijn, een ontwikkeling die alleen kans van slagen heeft als de bedrijfscultuur verandert. Wanneer verwacht Ter Braak dat dit zo zal zijn? ‘Nou, ik ben optimistisch, maar daar gaat denk ik wel een generatie overheen.’ << AV

Nieuws aios medische fouten
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.