Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Wetenschap

‘Publicatiedruk bedreigt medische wetenschap’

1 reactie

De ongeschreven regel dat promovendi minimaal vier artikelen moeten publiceren, zorgt voor grote druk bij alle betrokkenen. Er is amper tijd om de opgedane kennis toe te passen in de kliniek.

Het Rathenau Instituut hield twaalf groepsgesprekken over publicatiedruk met in totaal 78 promovendi, postdocs, docenten en hoogleraren van vier Nederlandse umc’s. Alle ondervraagden verzuchtten dat er naast het opstellen, reviewen en citeren van artikelen steeds minder ruimte is om artikelen te lezen en opgedane kennis in te zetten voor het klinische werk.

De druk om te publiceren leidt tot ongewenste neveneffecten. Wetenschappers knippen bevindingen op in meerdere artikelen en hebben nauwelijks tijd om te toetsen of resultaten reproduceerbaar zijn. ‘Het medisch onderzoek in Nederland dreigt vast te lopen’, concludeert het instituut.

Volgens het Rathenau Instituut ligt de oplossing voor een deel van het probleem in handen van de Nederlandse medische wetenschappers. Zo zouden de hoogleraren van de medische faculteiten de ongeschreven regel van minimaal vier publicaties voor promovendi kunnen afschaffen. Daardoor komt er meer lucht in het systeem en is de beoordeling van het promotietraject weer een zaak van de promotoren, en niet van de redacties van medische tijdschriften.

Joost Visser
#joostvissermc



Lees ook:


 

Wetenschap promoveren promotie onderzoek
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Kan het ook niet zo zijn dat er onvoldoende wordt getoetst wat de klinische relevantie is van een onderzoek? Want anders begrijp ik dit niet. Het is altijd al zo geweest dat er artikelen gepubliceerd moesten worden en het het liefst in gerenommeerde ...bladen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.