Prescan verliest hoger beroep over reclame
Plaats een reactieOok in hoger beroep oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) dat een advertentie van het bodyscanbedrijf Prescan oneerlijk en misleidend is. De Vereniging tegen de Kwakzalverij diende een klacht in tegen Prescan.
Tijdens de Tour de France verscheen herhaaldelijk een advertentie van prescan in NRC Handelsblad. Daarin claimde het bedrijf dat de total body scan in één op de vijftig gevallen een tumor opspoort en vertelde ex-wielrenner Hennie Kuiper dat hij na de scan ‘wist dat hij gezond was’.
De RCC oordeelt dat de reclame misleidend is, omdat met de total body scan niet alle aandoeningen opgespoord kunnen worden. In de uiting werd met zoveel woorden en zonder voorbehoud gezegd dat dit wel zou kunnen. Prescan mag niet op deze manier adverteren.
Simone Paauw
De hoger Beroepszaak bij de Reclame Code Commissie
Lees ook:
-
Simone Paauw
Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.
- Er zijn nog geen reacties