Laatste nieuws
4 minuten leestijd

Praktische cursus helpt jonge klaren

Plaats een reactie

functioneren

Elkerliek maakt nieuwe specialisten wegwijs in de dagelijkse praktijk

Om goed te kunnen functioneren in een ziekenhuis is ook niet-medische kennis nodig, zoals over begrotingen of zorgverzekeraars. Bij veel ‘verse’ specialisten ontbreekt het hieraan. Daarom biedt het Elkerliek ziekenhuis nieuwelingen een aanvullend curriculum. Ook goed voor de contacten.

Het Elkerliek ziekenhuis in Helmond startte in 2002 met een pilotgroep Curriculum Aantredende Specialisten Elkerliek (CASE): een negendaagse opleiding waarin de niet-medisch-inhoudelijke kant van het ziekenhuis en de gezondheidszorg aan de orde komt, die van belang is voor de dagelijkse praktijk.

Inmiddels – tien jaar later – hebben ruim tachtig specialisten van het Elkerliek ziekenhuis het curriculum gevolgd. Uit enquêtes onder de deelnemers en uit de wandelgangen blijkt dat de tevredenheid groot is.

Er waren destijds vier redenen om CASE te starten:

  • De kennis en kunde van startende medisch specialisten bevatten een leemte.
  • Voor een specialist die goed wil functioneren, is het belangrijk om over de grenzen van de eigen maatschap en discipline heen te kijken. Door ook kennis op te doen van niet-medische zaken zoals begrotingen, overleg met zorgverzekeraars en juridische aspecten, leert een specialist om verbanden in het ziekenhuis te doorzien, kan hij makkelijker meepraten en daardoor prettiger werken.
  • Zo ontstaan er dwarsverbanden die belangrijk kunnen zijn voor het functioneren in de ziekenhuisorganisatie. 
  • Naast inhoudelijke kennis worden ook veel andere vaardigheden van de specialist gevraagd. De opleiding biedt dit onvoldoende.

 

In hoeverre heeft het deelnemen aan CASE uw loopbaan/uw functioneren binnen het Elkerliek ziekenhuis positief beïnvloed?

Vraag uit de enquête onder oud-deelnemers aan het CASE-curriculum. Het overgrote deel van de respondenten is van mening dat CASE zijn of haar functioneren waarschijnlijk positief heeft beïnvloed (91,1%).


Arbeidssatisfactie

CASE streeft naar een betere inbedding van de nieuwe specialist vanuit twee invalshoeken. Enerzijds kennis en kunde op niet-medisch gebied vergroten. Anderzijds de samenhang tussen specialisten onderling stimuleren, zodat dwarsverbanden in de organisatie kunnen ontstaan – een soort jaarclubs. Het uiteindelijke doel is het vergroten van de arbeidssatisfactie en het werven en behouden van de intredende specialisten.

De negen dagen van het CASE-curriculum worden verspreid over een jaar ingepland, op een locatie buiten het ziekenhuis. De coördinatie is in handen van een beleidsmedewerker van de raad van bestuur. Na elke bijeenkomst vullen de deelnemers een evaluatieformulier in.

Het Elkerliek ziekenhuis draagt naast de organisatie van het curriculum, de kosten voor de docenten, de facilitaire kosten en de leermiddelen. Hiertegenover staat dat de maatschappen en vakgroepen investeren in de werktijd van de nieuwe maten/collega’s.

CASE wordt nadrukkelijk ingezet bij de werving van nieuwe specialisten. Sinds enkele jaren is het gehele curriculum geaccrediteerd voor specialisten van wie de wetenschappelijke verenigingen bij GAIA zijn aangesloten.

De diverse onderwerpen worden door interne en externe trainers verzorgd. Thema’s die de afgelopen jaren aan de orde kwamen, waren: ziekenhuiseconomie, juridische zaken, medische ethiek, vergaderen, onderhandelen, conflicthantering, presenteren, tijdmanagement, feedback geven, surmenage, nieuw in de maatschap, veranderingen in de zorg, samenwerken eerste lijn.

 

Enquête

Om inzicht te krijgen in hoeverre de doelstelling de afgelopen jaren behaald is, zijn de deelnemers onlangs geënquêteerd. Dit waren er in totaal 87, van wie er 17 niet meer werkzaam zijn in het Elkerliek ziekenhuis. De enquête – bestaande uit vijf meerkeuzevragen – is derhalve verstuurd naar 70 specialisten; de respons was 45 (64%).

In de loop van de jaren is de aanwezigheid van de deelnemers op de trainingsdagen gestegen. Wellicht omdat het CASE-traject ingeburgerd is geraakt in de organisatie en het voor de medische staf inmiddels vanzelfsprekend is om hun nieuwe collega-specialist daarvoor negen dagen vrij te roosteren.

De respondenten blijken gemiddeld vijf jaar in het Elkerliek ziekenhuis te werken. Gevraagd naar het bereiken van de doelstellingen ‘kennis en kunde op niet-medisch gebied vergroten’ en ‘samenhang tussen specialisten onderling stimuleren’, vinden 33 respondenten dat beide doelstellingen bereikt zijn, 10 vinden dat de eerste wel en de tweede niet bereikt is, 1 vindt dat de eerste niet en de tweede wel bereikt is, en 1 vindt dat beide niet bereikt zijn. Opvallend is dat nagenoeg alle respondenten van mening zijn dat de doelstelling over kennis en kunde is bereikt.

De deelnemers is ook gevraagd of CASE hun functioneren binnen het Elkerliek ziekenhuis positief heeft beïnvloed. Meer dan de helft (51,1%) antwoordt daarop ‘waarschijnlijk wel’ en 40 procent ‘beslist wel’ (zie figuur). Daarnaar gevraagd vermoedt het grootste deel van de respondenten (62,2%) dat CASE eveneens een positieve invloed heeft gehad op hun positionering binnen de maatschap. Ruim 90 procent van de respondenten zou CASE dan ook aanbevelen bij een nieuwe collega.

 

Saamhorigheid

Op basis van bovenstaande gegevens kunnen we constateren dat het Elkerliek ziekenhuis met het CASE-traject een belangrijke bijdrage levert aan het vergroten van de arbeidssatisfactie bij zijn specialisten. Daarnaast is het een wervende factor bij het aantrekken van nieuwe specialisten. Een bijkomend effect is dat jonge specialisten, die elkaar in de dagelijkse praktijk nauwelijks tegenkomen, elkaar via CASE ontmoeten. Het samen volgen van dit traject, het delen van ervaringen, maar ook samen de training afsluiten met een borrel of maaltijd draagt bij aan saamhorigheid.

Gezien de positieve ervaringen gaat het
Elkerliek ziekenhuis zeker door met het
CASE-curriculum. Wellicht halen andere
ziekenhuizen hier inspiratie uit om ook op deze manier te investeren in hun nieuwe
specialisten.



Samenvatting

  • Het Elkerliek ziekenhuis biedt sinds tien jaar een negendaagse opleiding voor net begonnen specialisten. 
  • Hierin komt de niet-medische kant van het ziekenhuis aan de orde.
  • Tevens stimuleert het de samenhang tussen specialisten.
  • De waardering voor deze aanvullende opleiding is groot.



mr. Betty van de Walle-van Veen,

voorzitter raad van bestuur, lid curriculumcommissie CASE

 

drs. Marcel Vermeulen,

internist, lid curriculumcommissie CASE

 

drs. Henny Daniëls,

senior beleidsmedewerker raad van bestuur, coördinator CASE

 

Allen werkzaam bij het Elkerliek ziekenhuis, Helmond.

 

Correspondentieadres:
hdaniels@elkerliek.nl;

c.c.: redactie@medischcontact.nl

 

Geen belangenverstrengeling gemeld.



Lees ook:

Elkerliek ziekenhuis jonge klaren
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.