Plastisch chirurgen scherpen reclameregels aan
Plaats een reactieDe Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie heeft de reclameregels aangescherpt, zo staat in een persbericht van vandaag.
Gratis behandelingen kunnen niet meer worden gewonnen met een prijsvraag, en verder mag niet meer worden geadverteerd met een gratis consult. Reclame maken an sich mag nog wel, in tegenstelling tot in België, waar reclame voor cosmetische chirurgie verboden is sinds 2011. De reclameregels zijn onderdeel van de ‘Leidraad plastische chirurgie en esthetische behandelingen in particuliere klinieken’.
Minister Schippers van volksgezondheid denkt op dit moment na over een verbod op reclame of op kortingsacties voor cosmetische chirurgie. Aanleiding was een actie van de kortingswebsite Groupon waarbij het Belgische Clinica Aesthetica 92 procent korting gaf op plastische chirurgie. De Belgische kliniek kon dat in eigen land niet doen, omdat daar wel een verbod geldt.
In de aangescherpte regels staat verder dat in de reclame moet staan wie de ingreep uitvoert, en of dat wel een erkend plastisch chirurg is. De vereniging van plastisch chirurgen maakt zich er al langer druk over dat iedere arts die zich daartoe bekwaam voelt, cosmetische ingrepen mag uitvoeren. In Frankrijk mogen cosmetische behandelingen bij wet alleen nog plaatsvinden onder supervisie van een plastisch chirurg.
De reclameregels gelden echter alleen voor de leden ven de vereniging, dus de niet-plastisch chirurgen die cosmetische ingrepen doen, zijn er niet aan gebonden.
Heleen Croonen
Lees ook:
- Groupon voor plastische chirurgie
- Reclame voor plastische chirurgie onderzocht
- Strijd om de cosmetische markt

- Er zijn nog geen reacties