Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Patiëntenfederatie hecht aan naming-and-shaming

3 reacties

Berispingen en boetes die artsen krijgen van tuchtrechters moeten openbaar blijven. Dat vindt Patiëntenfederatie Nederland. Directeur-bestuurder Dianda Veldman van de federatie noemt die openbaarmaking ‘een essentieel onderdeel van een strafmaatregel’.

Uit een enquête van Nivel bleek deze maand dat zorgverleners het openbaren van tuchtuitspraken over berispingen en geldboetes, via publicaties in lokale media, als zeer belastend ervaren. Artsenfederatie KNMG benadrukte daarop dat ze zo snel mogelijk af wil van deze naming-and-shaming van artsen, omdat individuele klachten volgens de KNMG niets zeggen over de kwaliteit van een arts maar deze wel stigmatiseren.

Maar Patiëntenfederatie Nederland, die zo’n 160 patiëntenorganisaties vertegenwoordigt, denkt daar heel anders over. ‘Als klachten van patiënten leiden tot een boete of een berisping, is er ook altijd serieus iets aan de hand. Dan moeten artsen daar ook open over zijn’, aldus Veldman. ‘Als we dit allemaal in de doofpot stoppen zijn we weer terug bij af.’

Volgens haar hoort ‘informatie over wat er misgaat’ bij een open gezondheidszorg. ‘Natuurlijk is dat voor een arts vervelend en soms ook schadelijk. Maar in de meeste gevallen is er ook schade voor de patiënt die de klacht heeft ingediend bij de tuchtrechter.’ Veldman stelt dat openbaarmaking ‘bijdraagt aan het vertrouwen als een dokter open is over zijn fouten, in plaats van dat dit onder de pet wordt gehouden.’

Lees ook:

Nieuws KNMG
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op politiek en financiën.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Cornelis Bruijninckx, chirurg, Rotterdam 02-07-2017 12:09

    "Veel artsen in de eerste en tweede lijn hebben jaarlijks duizenden patiëntcontacten. Dat betreft ongeveer 40 000 artsen. Dan is een aantal van slechts 2000 klachten jaarlijks bij Nederlandse medische tuchtcolleges een schijntje. Dat hoeft echter niet te betekenen dat al die andere patiëntcontacten die niet tot een klacht hebben geleid, allemaal rimpelloos zijn verlopen.
    Dus kan het zo zijn dat er sprake is van min of meer grote willekeur dat een arts een tuchtrechter aan zijn broek krijgt of niet. Wanneer dat het geval is, hetgeen mij waarschijnlijk lijkt, is het de vraag of het geen onrechtvaardigheid is om diegenen die willekeurig te grazen zijn genomen door een tuchtrechter, in het openbaar aan de schandpaal te nagelen.
    Naast die schandpaal zou dan tenminste als ’disclaimer’ moeten staan dat het ontbreken van een tuchtrechtelijke straf in het register, niet betekent dat de desbetreffende beroepsbeoefenaar nooit iets heeft gedaan dat een tuchtrechtelijke straf had verdiend. "

  • Peter Flinkenflogel, Huisarts, Halsteren 01-07-2017 12:23

    "Aan de ene kant hoort fouten maken bij ons beroep; je hoort de moed te hebben die te durven maken. Daarbij is een beslissing die verkeer uitpakt niet altijd een fout, ook al blijkt later dat de grondslag van de beslissing niet altijd goed aan te tonen is en dus als fout zal worden bestempeld. Soms maak je ook echt een fout in bepaalde omstandigheden; dit iemand aanrekenen geeft geen garantie op verbetering of preventie.
    Aan de andere kant is er een groot gebrek aan uitwisseling van ervaring en delen van gebeurtenissen in ons vak: het is volstrekt ongebruikelijk om met een collega de dag even door te nemen of angst en zorgen te delen. Ook trekken we ons kritiek onevenredig zwaar aan; dit zit een beetje besloten in zowel opleiding als in de motivatie voor het kiezen van dit beroep.
    Ik kan niet inzien dat patienten geholpen zijn inzicht te krijgen in deze wereld van lastige keuzes; als leek kun je niet altijd nuanceren. De patientenfederatie heeft al een ommekeer bevorderd in de arts-patient relatie waarbij artsen hun authoriteit verminderd zien. Nog verder ondermijnen hiervan ondermijnt ook efficiente zorg"

  • Thomas Müller, Uroloog, Drachten 30-06-2017 22:00

    "De toon zegt het al. Tucht. Straf. Berisping. Altijd iets aan de hand.

    Mensen zijn mensen, ziek of dokter. Voor de dokter gelden zeer veel regels, voor de patient haast geen. De patient kan zonder risico elke dokter in een jarenlange, geld en tijd verslindende procedure dwingen. De dokter kan tegen vervelend gedrag niets ondernemen. De stelselmatig klachten indiende patient, tot het onredelijke eisende of dreigende mensen - de dokter moet al dit accepteren. Het is goed dat wij onderworpen zijn aan dit regelsysteem. Het is asymmetrisch en diep oneerlijk, dat er geen gedragsregels voor zorgconsumenten zijn.

    Of tuchtrecht afzwakken, of een klachtenprocedure tegen Consumenten introduceren. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.