Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
ANP
31 juli 2013 2 minuten leestijd

Patiënten tevreden over hun ziekenhuis

Plaats een reactie

Ziekenhuizen in Nederland hebben een prima imago. Gemiddeld krijgen ze een 7,4 als rapportcijfer van patiënten en andere bezoekers, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Het blijkt dat de negatieve aandacht in de media – meer dan de helft van de 1031 deelnemers aan het onderzoek las voornamelijk negatief nieuws over ziekenhuizen in het afgelopen jaar – het imago nauwelijks schaadt. ‘Wij zijn blij verrast met het goede rapportcijfer. Het bevestigt dat onze klanten ons werk en onze inspanning waarderen’, zegt een woordvoerster van de NVZ.

De respondenten geven dan ook aan dat vooral hun eigen ervaringen en die van kennissen bepalend zijn, terwijl de meningen van opiniemakers en ranglijsten van media veel minder gewicht in de schaal leggen. Iets waar ze bij de NVZ blij mee zijn, want de patiënt blijkt prima in staat om zelf een beeld te vormen van de kwaliteit van ziekenhuizen. Sterker nog, mensen zouden meer informatie willen om de ziekenhuizen te vergelijken.

Vooral de deskundigheid, de kwaliteit van ziekenhuiszorg, de persoonlijke behandeling en de klantgerichtheid zijn doorslaggevende factoren voor de ondervraagden en juist daar worden de ziekenhuizen hoog op beoordeeld. Dat de zorg door een kleine meerderheid van de respondenten duur wordt gevonden, speelt minder sterk mee. Bovendien, zo laat een woordvoerder weten, is ook de locatie geen doorslaggevende factor. Zeker voor een ingrijpende operatie reizen patiënten liever een eind voor goede kwaliteit, zo bleek eerder al.

‘Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter, maar we zijn erg tevreden’, vult een woordvoerster aan. ‘We moedigen ziekenhuizen aan om ook intern regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken te houden.’ Daarmee kunnen ze eventuele pijnpunten die aan het licht komen, aanpakken. Tegelijk werkt de NVZ aan zogenoemde kwaliteitsvensters, waardoor kwaliteit van ziekenhuizen makkelijk te vergelijken is en ze van elkaar kunnen leren. ‘Dit doen ziekenhuizen al door het delen van goede voorbeelden in de praktijk. Ook gaan we binnenkort online goede voorbeelden van patiëntveiligheid delen’, laat de woordvoerster weten. ANP

Lees ook:

beeld; Thinkstock
beeld; Thinkstock
ziekenhuizen patiënten
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.