Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
1 minuut leestijd
Nieuws

Patiënten in ziekenhuis niet mondig

8 reacties

Er is in ziekenhuizen weinig ruimte voor mondige en kritische patiënten. Kritisch meedenkende patiënten moeten bovendien opletten dat ze niet worden weggezet als lastig en veeleisend en daardoor een tekort aan zorg krijgen. Dat stelt het Rathenau Instituut in het rapport ‘Sterke verhalen uit het ziekenhuis’.

Volgens het Rathenau Instituut staat in het ziekenhuis het medisch perspectief van de zorgprofessionals centraal. Dat gaat uit van de autonomie van de professionals en van de standaards en richtlijnen waarin weinig ruimte is voor een actieve bijdrage van de patiënt. Ook als mensen in het dagelijks leven mondige personen zijn, voelen ze zich vaak onmondig in het ziekenhuis. Dat komt volgens het instituut door de organisatie van zorg en door de houding van sommige zorgprofessionals. Patiënten voelen zich slecht geïnformeerd over procedures, diagnoses en behandelingen. Ook ervaren ze dat artsen en verpleegkundigen weinig tijd en empathie hebben voor emoties. Ook stelt het instituut dat klagende patiënten soms worden genegeerd door zorgverleners.

Het Rathenau Instituut verzamelde van juni 2012 tot juni 2013 via de website www.patientenwetenbeter.nl verhalen die werden geanalyseerd door onderzoekers van het LevensverhalenLab Universiteit Twente. Volgens de opstellers van het rapport maken ziekenhuizen te weinig gebruik van de ervaringen van patiënten, terwijl patiëntverhalen meer bijdragen aan goede zorg dan kwantitatieve enquêtes of klachtenformulieren. Het instituut raadt ziekenhuizen dan ook aan patiëntverhalen systematisch in te zetten voor het verbeteren van de zorg.

Simone Paauw


Lees ook:

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Nieuws kwaliteit
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.L. Cense

    Psychiater, STOUTENBURG

    Tsjonge. Eerst misvormen we de zorg tot een verzameling uniforme producten en dan gaan we ons verbazen dat er weinig ruimte is voor de individuele mens-patiënt?

  • M. Vasbinder

    medico familiar y comunitario, 03725 TEULADA ALIC Spain

    Oftewel maak de patiënt de baas in de gezondheidszorg en niet een stelletje ijdeltuiten, die volledig aan het handje lopen van de Trias overheid, industrie en zorgverzekeraars. Laat daarbij het vak logica als eerste schifting bij de studie toe. Dat s...cheelt zo 50% domme meelopende citatologen. Sorry, het is een hard gelag.

  • P.H. Bots

    geriater, DEN HELDER

    Dit soort onderzoek is onderzoek om onderzoek
    Belangrijk is een goede organisatie van gezondheidzorg, minder managers
    minder niet relevant onderzoek, respect naar patienten.
    Patienten willen gewoon goed behandeld worden en als ze die zekerheid hebben... verdwijnt de wens naar invloed want dan krijgen ze wat zij en ik willen

  • L.W. Boland

    Jeugdarts, DIEMEN

    Dit is nu precies waar de meeste patiënten bang voor zijn en waarom zij vaak maar niet teveel zeggen.

  • M.M. van Heemstra ZorgSteedsBeter

    lean coach, Nederland

    Waar de Heer Bots aan voorbij gaat is dat dit een wetenschappelijk onderzoek betreft gerelateerd aan de wens dat patiënten wel invloed zouden moeten hebben.

    Én dat de Heer Bots ook een vergelijking had kunnen trekken met Toyota, heeft ook met auto's... te maken, waar de hele wereld met ontzag naar kijkt hoe die hun auto's ontwikkelen en bouwen naar klantenwensen, resulterend in de meest storingsarme, goedkoopste snel leverbare kwaliteitsauto's in reactie op klantenwensen.

    Dúsdanig dat hun systematiek tot nastrevenswaardige benadering is verheven, in de jaren 80 van de vorige eeuw tot LEAN gedoopt en tot op de dag van vandaag door iedereen die dat écht implementeert als onvergelijkbaar succes ervaart.

  • C.M.A. Bruijninckx

    chirurg, ROTTERDAM

    Een belangrijk onderzoek dat alle in ziekenhuis werkzame zorg professionals ter harte moeten nemen. Ik heb eerder de paternalistische voorlichting over adjuvante chemotherapie aan de orde gesteld (MC no. 35) en daarbij laten zien hoe belangrijk goede... voorlichting aan en ook zelfstudie van patiënten is om hun recht op informed consent naar behoren uit te oefenen. Wat mij opvalt uit verhalen van patiënten die in een ziekenhuis zijn onderzocht waarbij dan zogeheten "niets werd gevonden" is dat zij het met die mededeling moeten doen. Vervolgens zitten die mensen thuis met nog steeds klachten en vaak zelfs nog steeds objectiveerbare afwijkingen. Maar, omdat de specialist zei dat "er niks te vinden was", denken zij dat zij zich aanstellen of ziek zijn omdat zij overwerkt zijn of er door een andere geestelijke stress zo aan toe zijn. Ik vind dit een vreemde, niet ongevaarlijke en ook empathieloze handelswijze van zo'n specialist. Laatst hoorde ik van iemand die met deze mededeling werd heengezonden maar die nog steeds last had van ernstige duizeligheid en visusstoornissen. Dan is toch het minste wat de neuroloog had kunnen doen aangeven dat op een CT schedel-hersenen echt niet alles gezien kan worden, dat een virale infectie mogelijk is en dat die meestal spontaan overgaat, maar dat hij dat graag wil monitoren en mevrouw graag over een of twee weken op zijn poli retour ziet en dat zij in geval het erger wordt vooral direct moet terugkomen, daarbij aangevend of dit via een urgente poli-afspraak of via de SEH moet. Dat is verantwoord dokteren. Want nu gebeurd is, vind ik slecht dokteren.

  • M.M. van Heemstra ZorgSteedsBeter

    lean coach, Nederland

    Voor de helderheid: onderstaande reactie van mij, slaat op de reactie van geriater Bots, dáár weer onder. Dus niet op het Rathenau-onderzoek. Wél hoe je daar kennelijk mee om kunt gaan.

  • P.H. Bots

    geriater, DEN HELDER

    Volgens velen staat in het garagewezen het perspectief van de automonteurs centraal. Dat gaat uit van de autonomie van de professionals en van de standaards en richtlijnen waarin weinig ruimte is voor een actieve bijdrage van de consument. Ook als me...nsen in het dagelijks leven mondige personen zijn, voelen ze zich vaak onmondig bij het garagebedrijf. Dat komt volgens velen door de organisatie van werk en door de houding van sommige automonteurs. klanten voelen zich slecht geïnformeerd over procedures, diagnoses en werkzaamheden. Ook ervaren ze dat monteurs en administratieve medewerkers weinig tijd en empathie hebben voor emoties en hoge kosten. Ook wordt gestelt dat klagende klanten soms worden genegeerd door automonteurs.

    Volgens velen maken garages te weinig gebruik van de ervaringen van klanten, terwijl klantenverhalen meer bijdragen aan goede service
    zo zie je maar als je goed zoekt komen overal dezelfde problemen voor

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.