Overtreden regels reclame cosmetische behandelingen krijgt gevolgen
Plaats een reactieHet overtreden van de reclamecode voor cosmetische behandelingen door artsen en in klinieken, heeft vanaf vandaag iets zwaardere consequenties. Na een klacht kan de Stichting Reclame Code reclames verbieden.
De Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde, een initiatief van zes wetenschappelijke verenigingen van artsen die zich bezighouden met cosmetische behandelingen, stelde de reclamecode al in 2015 op. De Stichting Reclame Code heeft deze reclamecode maandag opgenomen in de lijst ‘bijzondere reclamecodes’ van de Nederlandse Reclame Code. Daardoor kan er nu bij overtredingen van de reclameregels een klacht worden ingediend. Het is dan mogelijk dat de reclame wordt verboden, waarna de adverteerder deze niet meer kan gebruiken. Boetes worden niet uitgedeeld door de Stichting Reclame Code.
In de reclamecode staat onder meer dat reclames niet op minderjarigen gericht mogen zijn, dat niet de indruk gewekt mag worden dat een bepaalde lichaamsvorm of bepaald uiterlijk de voorkeur geniet. Ook mogen irrationele keuzes niet worden gestimuleerd, bijvoorbeeld door het aanbieden van cadeaus of kortingen waarbij een behandelverplichting bestaat of mensen onder tijdsdruk een beslissing moeten nemen. Ook mag resultaat van cosmetische behandelingen in reclames niet worden overdreven of gebagatelliseerd. Claims over de werking en resultaten van behandelingen moeten onderbouwd zijn met voldoende en toetsbaar bewijsmateriaal.
Ook is het verplicht om titel, functie en BIG-registratienummer van artsen te vermelden in de reclame, als de uitingsvorm zich daarvoor leent. Anders moet er worden verwezen naar de website van de kliniek, waarop de gegevens van artsen en andere medewerkers eenvoudig terug te vinden moeten zijn. Dit geldt ook voor reclame voor buitenlandse klinieken; dan moet er informatie te vinden zijn over vergelijkbare registraties in het betreffende land.
lees ook- Er zijn nog geen reacties