Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
2 minuten leestijd
Nieuws

‘Oudere patiënt loopt risico door slechte overdracht’

1 reactie

Zorgverleners nemen onvoldoende hun verantwoordelijkheid voor de continuïteit van zorg, doordat  de overdracht van patiënten vanuit het ziekenhuis naar de eerste lijn niet goed is geregeld, zowel door de tweede als de eerste lijn. Bovendien wordt er te weinig gedaan aan het verbeteren van de overdracht.  Oudere, kwetsbare patiënten lopen daardoor risico’s. Dat stelt de IGZ naar aanleiding van onderzoek dat in 2014 fel werd bekritiseerd, omdat de IGZ zonder toestemming van patiënten ‘honderden’ patiëntdossiers wilde inzien van 280 zorgverleners.

De inspectie onderzocht  de patiëntdossiers van 265 uit ziekenhuizen ontslagen patiënten. Zij werden verwezen naar huisarts, thuiszorg, verpleeg- of verzorgingshuis. In slechts 46 dossiers trof de inspectie een mutatiebericht aan. De inspectie vermoedt dat er wel meer berichten werden verstuurd, maar dat die bij zowel overdrager als ontvanger waren bewaard. Ook zijn de medische en medicatieoverdracht vaak niet op tijd. Er heerst in het veld een wisselende opvatting over tijdigheid, waardoor het moment van overdracht varieert van binnen één dag tot en met twee weken na ontslag. Maar als een kwetsbare oudere patiënt uit het ziekenhuis komt, vormt een incomplete, incorrecte, niet tijdige of volledige medische,  medicatie- en verpleegkundige overdracht een risico, vindt de IGZ.

Volgens de IGZ zijn zorgpartijen nu druk bezig met dit onderwerp, maar ontbreken er nog standaardafspraken en de borging daarvan. Zo heeft niet één van de onderzochte ziekenhuizen een duidelijk omschreven ziekenhuisbrede ontslagprocedure voor kwetsbare ouderen.
In een reactie op het onderzoek van de IGZ stelt de Federatie Medisch Specialisten bezig te zijn diverse richtlijnen met betrekking tot de overdracht te herzien. Ook wijst FMS naar problemen met ICT, zoals uitblijven van elektronische dossiervoering in de tweede lijn en het landelijk epd, wat een belangrijke belemmering zou vormen voor een goede overdracht.

Ook de LHV en NHG willen, met andere veldpartijen, standaarden ontwikkelen voor medische, verpleegkundige en medicatieoverdracht. De LHV uit nog wel kritiek op het onderzoek en stelt dat beroepsgeheim en privacy van de patiënt meer bescherming verdienen.

Simone Paauw

IGZ: Overdracht van patiëntgegevens van kwetsbare ouderen moet beter

Lees ook:


© iStock
© iStock
Nieuws privacy patiëntgegevens ouderen beroepsgeheim medicatie
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    De oplossing voor dit probleem is simpel, naar Duits model: De ontslagbrief is klaar op het moment van ontslag. Op de poli alle brieven de volgende dag klaar. Spraakherkenning kan enorm helpen. De spraakherkenning van een MacBook is al redelijk goed,... maar er zijn commerciële pakketten beschikbaar die nog beter werken. Dat hoeft niet meteen geïntegreerd in het EPD. De brieven kunnen gewoon in Word worden aangemaakt en door de secretaresse geknipt en geplakt worden. Het is toch een pijnlijke zaak als de huisarts na drie maanden een brief krijgt over een Parkinsonpatiënt die vermeldt dat het goed met de man gaat, terwijl hij zes weken daarvoor is opgenomen in een verpleeghuis. Of een brief over een CVA-patiënt die met minimale restverschijnselen het ziekenhuis verlaat, waarbij de huisarts na een twee maanden een brief krijgt met dit bericht, en op dat moment patiënt zich al six feet under bevind, wegens een myocardinfarct, drie weken na opname. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, moderniseren, brieven binnen een dag op de poli klaar, en op de dag van ontslag klaar bij een klinische opname.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.