Laatste nieuws
Emma Zandee
6 minuten leestijd
specialisme

Opleidingsetalage: vernieuwd en op eigen benen

Plaats een reactie

OPLEIDING

Presentatie stageplaatsen steeds verfijnder en actueler


De Opleidingsetalage houdt sinds deze maand haar eigen broek op. De website, die steeds beter en uitgebreider wordt, brengt aiossen en opleiders bij elkaar om stageplaatsen te vervullen. ‘Vooral bedoeld voor extra verdieping binnen je profiel’, zegt aios Ben Tomlow.

Zes jaar geleden stelde het ministerie van VWS een subsidie beschikbaar aan de, toen nog, Orde van Medisch Specialisten voor het opzetten van de Opleidingsetalage. Aanleiding: het was voor aiossen lastig om zicht te krijgen op de mogelijkheden om elders een opleiding (-sdeel) te volgen en de kwaliteit van de opleidingen goed met elkaar te vergelijken. Met de etalage kregen opleiders, opleidingsafdelingen en ziekenhuizen de mogelijkheid om informatie over onder meer de vaktechnische inhoud en de onderwijskundige kwaliteit van hun opleiding te etaleren.

De subsidie is nu gestopt en de Federatie Medisch Specialisten zal de website op eigen benen voortzetten, verder verbeteren en het stage-aanbod uitbreiden.

Vernieuwde website

Sinds de start van het etalageproject is er al wel het een en ander veranderd. Door onder meer presentaties op congressen is de naamsbekendheid flink toegenomen en sinds juni 2015 is een vernieuwde website online. Ben Tomlow, aios longziekten in de Noordwest Ziekenhuisgroep en bestuurslid van De Jonge Specialist, volgt op het moment een stage allergologie in het VUmc en heeft meegeholpen met de opbouw van die nieuwe website. Tomlow: ‘De website is nu een stuk aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker. Door meerdere zoekfuncties is het voor de aios veel makkelijker om een specifiek wensenpakket samen te stellen. Zo kan er geselecteerd worden op opleidingstype, stageduur en onderwijsinstelling. Vroeger vonden we de stages vooral door via via-contacten en kostte het veel meer moeite om de stage te vinden die paste bij het eigen opleidingsprofiel.’

Niet alleen voor de aios, maar ook voor de opleiders zelf heeft de Opleidingsetalage voordelen. ‘Niet alle opleidingen waren zich er aanvankelijk bewust van of waren bezig met de vraag waar hun sterke kanten zaten, waar ze specifiek ervaren in waren. De website zet hen aan het denken over de manier waarop ze zichzelf willen profileren’, zegt Tomlow.

Inmiddels heeft het grootste gedeelte van de ziekenhuizen zich bij de opleidings-etalage aangesloten en telt de website bijna 1200 stages afkomstig van verschillende specialismen. De mate van participatie verschilt per specialisme en ziekenhuis. De koplopers onder de opleiders zijn momenteel die van de opleidingen heelkunde en psychiatrie, met 227 respectievelijk 224 stages online.

Sommige ziekenhuizen hebben hun opleidingsaanbod al uitvoerig op hun eigen website gepresenteerd. In dat geval kan er een link worden geplaatst op de Opleidingsetalage, zodat de informatie niet op twee plekken tegelijk up-to-date gehouden hoeft te worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor het Radboudumc.

Geen geroddel uitlokken

‘Het actueel houden van de gegevens op de website is de verantwoordelijkheid van de opleiders en opleidingsgroepen. Wij bieden het platform aan, maar hoe de ziekenhuizen dit willen invullen, daar zijn zij verder vrij in’, zegt Jaap Hamming, chirurg en opleider in het LUMC. Vanuit het concilium heelkunde denkt hij mee over de verbetering van de vervolgopleidingen. Tomlow beaamt dat er geen inhoudelijke toetsing plaatsvindt van de informatie op de website. ‘We kunnen moeilijk langs de ziekenhuizen gaan om te controleren of het klopt wat op onze website staat. We adviseren de opleiders wel om een reëel beeld van de opleidingsonderdelen te schetsen. Als de opleiding niet voldoet aan de omschrijving en vervolgens gaat er een aios heen die de stage vindt tegenvallen, dan zal snel bekend worden dat de informatie op de website niet klopt.’ Het idee om in dit verband aiossen op de website aan het woord te laten om hun ervaringen met de aangeboden stages te delen, is nog een punt van discussie. Hamming vertelt dat hier momenteel over wordt nagedacht. Tomlow licht toe waar de crux zit. ‘Enerzijds geven ervaringsverhalen een wezenlijk beeld van de betreffende stage, anderzijds willen we voorkomen dat het negatief geroddel uitlokt. De Opleidingsetalage is echt een instrument om te vinden wat je zoekt, het moet niet zijn doel voorbij schieten.’ Veel opleiders zetten overigens de contactgegevens van de aios die hun stage hebben gevolgd op de website, zodat zij door collega’s benaderd kunnen worden voor meer informatie.

Broodjeszaak

Elke aios heeft een andere leercurve en andere interesses. Daarom richten opleiders zich steeds meer op de individuele ontwikkeling van de jonge artsen en wordt er ook bij de financiering van de opleiding rekening gehouden met hun wensen. Sinds een paar jaar bestaat het zogenaamde ‘rugzakmodel’, waarbij het geld uit het Opleidingsfonds met de aios meereist. Voorheen was dit nog gekoppeld aan de opleidingsplaats, wat het voor de aios lastig maakte om van ziekenhuis te wisselen. Tegenwoordig wordt steeds meer rekening gehouden met de capaciteiten en wensen van de aios. Dat is natuurlijk mooi, maar hoe wordt voorkomen dat de individualisering doorslaat en de aios alleen de leukste stages uitkiest? Hamming: ‘Het is niet de bedoeling dat de aios de website gaat gebruiken als een broodjeszaak waar je alleen het lekkerste van uitkiest. Er is een landelijk opleidingsplan waarvan bepaalde eindtermen gehaald moeten worden, en een individueel opleidingsplan waarbinnen de stage moet passen. Een aios kan dan ook niet zomaar een stage doen zonder in overleg te gaan met zijn of haar opleider.’

Ook Tomlow maakt zich geen zorgen om de individualisering. ‘Als je van stage naar stage hopt, zal niemand kunnen beoordelen of jij een goede arts bent. Dat werkt dus alleen maar tegen je. De voorkeur gaat ernaar uit om het grootste gedeelte van je opleiding in je eigen ziekenhuis te volgen. Het aanbod op de Opleidingsetalage is vooral bedoeld voor extra verdieping, passend binnen je profiel.’ Daarnaast benadrukt Tomlow dat er qua bezetting geen problemen mogen ontstaan. Het liefst zou hij zien dat de aios ruilt met een collega in een ander ziekenhuis, zodat geen van de instellingen met een dokter minder zit.

Geen solisten meer

Fedde Scheele is plaatsvervangend opleider en gynaecoloog in het OLVG West in Amsterdam en sinds de start vicevoorzitter van het etalageproject. Hij moedigt het ‘broodjes kiezen’ juist aan. ‘Laat het maar een winkel zijn waar de aios de perfecte stage kan vinden. Bij de invulling van de opleiding zal in het begin het plan van de opleider en het opleidingsteam leidend zijn, omdat er een goede basis gelegd moet worden. Later, in de eindfase, verschuift dit en wordt de eigen invloed groter. Ik kan meer autonomie alleen maar toejuichen, het heeft ook te maken met het volwassen worden binnen een vak.’

De belangrijkste bijwerking van de Opleidingsetalage is volgens Scheele dat het samenwerking tussen opleiders en clusters van ziekenhuizen uitlokt. 'Wij opleiders waren enkele jaren terug veel meer solisten. Dat kan in deze tijd niet meer. Tijdens de oprichting van de Opleidings-etalage werden we geprikkeld om na te denken over: wie neemt welke verantwoordelijkheden, waar zijn we trots op, wat zouden we beter kunnen doen?’

Het komende jaar zal aandacht worden besteed aan het perfectioneren van de website en het samenvoegen ervan met verschillende andere websites die betrekking hebben op de medische vervolgopleidingen, zoals die van SOM en MMV en DJS (zie kader). ‘Op dit moment is de informatie nog te veel versnipperd. We streven naar integratie van de verschillende websites, zodat de aiossen straks op één centrale plek terechtkunnen voor alle informatie over hun opleiding. Over welke vorm dit uiteindelijk gaat aannemen, daar wordt nu over nagedacht’, zegt Hamming. Hij verwacht dat in de loop van het jaar de integratie voltooid zal zijn.



Emma Zandee

redactie@medischcontact.nl



Verschillende websites betrokken bij de vervolgopleidingen:

  • Opleidingsetalage: website waar aiossen een overzicht vinden van het aanbod aan differentiatiestages en vervolgopleidingen die opleiders kunnen etaleren.
  • Modernisering Medische Opleidingen (MMV): tijdelijk project om opleiders en aiossen te ondersteunen bij de modernisering van de medische vervolgopleidingen. Sinds 1 januari worden de producten van de MMV voortgezet door de Federatie Medisch Specialisten.
  • Specialistenopleiding Op Maat (SOM): website om aiossen en opleiders te informeren over de individualisering van de medische vervolgopleidingen.
  • De Jonge Specialist (DJS): website om aiossen te informeren over de medische vervolgopleidingen.

De komende periode wordt een deel van deze websites samengevoegd tot één online kennisplatform voor aiossen en opleiders. Dit platform wordt gelanceerd tijdens het MMV-congres op 9 december 2016.


Download het artikel (PDF) 

Beeld: iStock
Beeld: iStock
kwaliteit opleiding aios aiossen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.