Laatste nieuws
HM
1 minuut leestijd

Openheid na medische misser

Plaats een reactie

Goed om te weten: de brochure Als uw behandeling anders uitpakt uitgegeven door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) geeft patiënten (of hun familieleden) praktische tips over hoe te handelen na een medische ‘misser’. Hoe kan de patiënt zich het beste voorbereiden voor op het gesprek met de behandelend arts(en); hoe zo’n gesprek te voeren? Hoe inzage te krijgen in het medisch dossier en wat te doen als het gesprek met de zorgverlener(s) niet tot het gewenste resultaat heeft geleid?

Daarnaast doet de brochure een beroep op zorgverleners en de organisatie waarin zij werken om in geval van een incident onmiddellijk openheid van zaken te geven. De NPCF presenteert de brochure samen met de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid.

Naast verzekeraars, vertegenwoordigers van patiënten, advocatuur en wetenschap was ook de KNMG betrokken bij de opstelling van deze code. De Letselschade Raad ziet toe op de uitvoering ervan. HM

De brochure is beschikbaar via www.npcf.nl, de code via www.deletselschaderaad.nl.
De brochure is beschikbaar via www.npcf.nl, de code via www.deletselschaderaad.nl.
Media en cultuur medische fouten
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.