Openheid na medische misser
Plaats een reactieGoed om te weten: de brochure Als uw behandeling anders uitpakt uitgegeven door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) geeft patiënten (of hun familieleden) praktische tips over hoe te handelen na een medische ‘misser’. Hoe kan de patiënt zich het beste voorbereiden voor op het gesprek met de behandelend arts(en); hoe zo’n gesprek te voeren? Hoe inzage te krijgen in het medisch dossier en wat te doen als het gesprek met de zorgverlener(s) niet tot het gewenste resultaat heeft geleid?
Daarnaast doet de brochure een beroep op zorgverleners en de organisatie waarin zij werken om in geval van een incident onmiddellijk openheid van zaken te geven. De NPCF presenteert de brochure samen met de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid.
Naast verzekeraars, vertegenwoordigers van patiënten, advocatuur en wetenschap was ook de KNMG betrokken bij de opstelling van deze code. De Letselschade Raad ziet toe op de uitvoering ervan. HM
- Er zijn nog geen reacties