‘Ook waarnemers moeten diensten krijgen in hap Amsterdam’
7 reactiesOok waarnemers en huisartsen in dienst bij een huisarts (hidha’s) zouden diensten moeten gaan draaien in de Huisartsenposten Amsterdam. En ze moeten daarvoor hetzelfde tarief ontvangen als de praktijkhoudende huisartsen.
Een commissie van praktijkhoudende én waarnemend huisartsen uit Amsterdam wil dat dit in heel Nederland wordt ingevoerd, maar om te beginnen in Amsterdam. Dat staat in een document in handen van Medisch Contact over de toekomst van de Huisartsenposten Amsterdam (HpA) dat de commissie heeft opgesteld naar aanleiding van de problemen bij de hap. Het document is vorige week donderdag besproken in een vergadering waarvoor alle bij de huisartsenpost betrokken huisartsen waren uitgenodigd. De betrokken huisartsen en de woordvoerder van Huisartsenposten Amsterdam benadrukken dat het gaat om een voorstel dat nog niet definitief is en mogelijk nog wordt veranderd. Voor verder inhoudelijk commentaar vinden ze het nog te vroeg.
De ANW-diensten moeten wat de commissie betreft gelijk worden verdeeld naar de praktijkgrootte van praktijkhouders en een vast te stellen minimum voor waarnemers. 55-plussers zouden geen nachtdienst meer hoeven te draaien, tijdens elke nachtdienst moet een paar uur geslapen kunnen worden en de tarieven moeten worden vastgesteld naar de zwaarte van de dienst, zo stelt de commissie voor.
Als het aan de commissie ligt verandert er nog een aantal zaken. Zo stellen de huisartsen voor de naam Huisartsenposten Amsterdam te veranderen in HuisartsenSPOEDpost Amsterdam, moet er een spoedeisende medische dienst worden ontwikkeld, waarin samen wordt gewerkt met ambulance, specialisten ouderengeneeskunde, de ggz, wijkverpleging en apotheek. Ook zou een pilot moeten starten om de toegankelijkheid van dagzorg te verbeteren, waarbij gekeken zou moeten worden naar spreekuren in de wijken op zaterdagochtend en/of op zondagochtend. Ook het triagesysteem moet worden herzien, vinden de huisartsen uit de commissie.
Stella Zonneveld, voorzitter van de Huisartsenkring Amsterdam van de Landelijke Huisartsen Vereniging zegt dat ze zich op veel punten in het voorstel kan vinden, al heeft het plan meer uitwerking nodig. ‘Het is echt belangrijk dat er iets verandert in de organisatie van de huisartsenspoedzorg. Ik vind het een goed en origineel idee om niet alleen de praktijkhoudende huisartsen verantwoordelijk te maken voor de diensten op de huisartsenpost. Het heeft wel wat haken en ogen, want er zijn wettelijke aanpassingen voor nodig. Ook is het belangrijk dat waarnemers dan evenveel inspraak krijgen in de organisatie. Tijdens de bijeenkomst vorige week bleek dat het plan op veel punten aanpassingen nodig heeft. De weekendspreekuren in huisartsenpraktijken zijn bijvoorbeeld afgeserveerd.’
Al langere tijd ‘rommelt’ het bij de HpA. Patiënten hebben te maken met lange wachttijden bij de triage, medewerkers hebben te maken met een hoge werkdruk en groot personeelsverloop. De sfeer op de werkvloer is onveilig door onrust over reorganisatieplannen, veel geroddel en gebrek aan aanspreekcultuur. Dat stelde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in augustus toen het een verscherpt toezicht voor de duur van drie maanden instelde.
Lees ook:-
Patiëntveiligheid in geding bij Huisartsenposten Amsterdam
27 augustus 2018 -
Verscherpt toezicht voor Huisartsenposten Amsterdam
23 augustus 2018 -
Directeur HAP Amsterdam stapt op
14 augustus 2018 -
ANW-zorg huisartsen in Amsterdam kraakt
09 augustus 2018
"@Linssen: Uw commentaar klinkt mij als muziek in de oren!"
"Hoe kun je waarnemers, die vaak niet lokaal gebonden zijn, verplichten?
Is er wel eens nagedacht over de oorzaak van het probleem (een dienst die soms drukker is, met onbekende patiënten, tijdens uren waarin je hoort te rusten, en een triagesysteem dat alle risico’s wil uitsluiten wat het werkplezier ondermijnt"
"En spreek dan ook een maximum aantal diensturen af waartoe je een huisarts kunt verplichten. Bijvoorbeeld 300-350 uur per jaar. "
"In het hele land vullen waarnemers sinds jaar en dag structureel een groot percentage van de ANW-uren in. De suggestie dat waarnemers hun deel in de ANW niet zouden doen, is aperte flauwekul. Maar: er is toenemende krapte op de waarnemersmarkt en praktijkhouders merken dat ze niet meer álle ANW-diensten verkocht krijgen waar ze vanaf willen. Zeker als ze diensten willen verkopen op een (Amsterdamse) HAP waar het niet fijn werken is...
Diensten niet kunnen verkopen, betekent voor praktijkhouders zoals ikzelf inderdaad meer werkdruk en dat is een probleem. Maar met de waarnemers als 'zwart schaap' komen we er niet. Toen er in mijn regio een paar jaar terug een overschot waarnemers was (en hun tarieven laag) hoorde ik de praktijkhouders ook niet klagen.
De huidige verdeelsleutel is overzichtelijk: praktijkhouders hebben een relatief zeker en hoger inkomen, bij een zwaarder takenpakket, o.a. door de verantwoordelijkheid voor invulling van ANW zorg. Waarnemers zijn flexibeler, hebben minder verplichtingen maar ook een lager en minder zeker inkomen.
Die balans kunnen we anders afstellen, maar dan graag zonder onnodige polarisatie tussen praktijkhouders en waarnemers. Onze belangen zijn immers gelijkgericht: werken op een goed geoutilleerde HAP, met goed en genoeg ondersteunend personeel tegen een reëel tarief.
Voor die randvoorwaarden moeten we wellicht vechten, maar niet met elkaar.
"
"Ik lees een artikel vol met oplossingen, alleen zonder een heldere definitie van een probleem.
kan iemand me even bijpraten?"