Laatste nieuws
Anouk Eikendal
1 minuut leestijd
privacy

Onrust vergoeding incontinentiemateriaal

3 reacties

Verzekerden die incontinentiemateriaal gebruiken kunnen gebeld worden door een medewerker van Tena, een bekende commerciële fabrikant van incontinentiemateriaal, met vragen over hun urineverlies.

Dit is het gevolg van een nieuwe vergoedingsregeling voor incontinentiemateriaal die geldt voor verzekerden van Achmea. Een woordvoerder van de zorgverzekeraar zegt dat uit onderzoek is gebleken dat er veel verspilling is en regelmatig onnodig dure materialen worden toegepast. ‘Dat is niet in het belang van de patiënt en niet in het belang van de premiebetaler.’

De nieuwe regeling stelt dat apotheken al hun incontinente patiënten moeten indelen in categorieën, van lichte tot zware incontinentie. Om tijd te besparen, laat een aantal apotheken Tena deze klus klaren; daartoe verstrekken de apothekers gegevens van patiënten aan de fabrikant.

Deze regeling veroorzaakt onrust; niet alleen omdat de privacy van de patiënt mogelijk in het gedrang komt, maar ook omdat de fabrikant zelf gebaat is bij de afname van incontinentiemateriaal en dus geen onafhankelijk oordeel kan vellen. De fabrikant laat weten dat patiënten alleen worden gebeld als zij daar geen bezwaar tegen hebben.

Demissionair minister Edith Schippers (VWS) vindt het onjuist dat het bedrijf de beschikking krijgt over patiëntengegevens. Schippers laat daarom uitzoeken wat er precies aan de hand is.

Anouk Eikendal


Bron:

iStockphoto
iStockphoto
privacy apothekers
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.