Laatste nieuws
Nieuws

Ombudsman: ‘Knelpunten in zorg nú oplossen’

1 reactie

Er zijn nog veel knelpunten in de zorg, waardoor de toegang tot zorg niet altijd is gegarandeerd. Drempels zijn te hoog, regels te complex, informatieverstrekking niet goed genoeg en er wordt te veel gedacht in ‘hokjes’.

Dat stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in het rapport ‘Zorgen voor burgers’, dat maandag is gepubliceerd. Hij vindt dat het nú beter en anders moet en het verbaast hem dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost.

Een van de problemen die de ombudsman signaleert, is dat samenwerking en integrale hulpverlening worden belemmerd door starre, gescheiden financiering van maatschappelijke ondersteuning, langdurige zorg en geneeskundige zorg. Dat hokjes- of potjesdenken, zoals het wordt genoemd in het rapport, blijft voor knelpunten zorgen. Burgers worden van het kastje naar de muur gestuurd en soms komt er helemaal geen passende zorg, doordat de verschillende loketten of instanties van mening verschillen over wie de zorg moet leveren of betalen.

Een ander probleem is dat burgers het zorgstelsel niet goed begrijpen en zich niet goed gesteund voelen als ze op zoek zijn naar passende oplossingen. De onafhankelijke cliëntondersteuning die door de overheid in het leven is geroepen, komt niet van de grond, stelt de ombudsman. Burgers worden er in de praktijk niet op gewezen dat het bestaat.

De ombudsman wijst ook op het gebrek aan kennis en ervaring bij cliëntenondersteuners en zorgprofessionals, waardoor het inzetten van passende zorg ook wordt bemoeilijkt. Ook stelt van Zutphen dat er nog steeds geen continuïteit in de zorg is als het gaat om de overgang naar volwassenheid of bij verandering van zorgbehoefte, als er overgestapt moet worden naar een andere zorgwet. Dat verloopt niet soepel en geregeld krijgen patiënten opeens veel minder zorg geïndiceerd. Ten slotte signaleert de ombudsman dat er te veel bureaucratische romplomp is voor burgers met een zorgvraag. Zij zouden zich niet moeten hoeven verdiepen in de werking van het systeem.

De ombudsman draagt een aantal mogelijke oplossingen aan, waaronder beter integraal werken, ‘warm’ doorverwijzen, en investeren in scholing en methodiekontwikkeling. Ook vindt Van Zutphen dat er een overbruggingsbudget moet komen voor situaties waarin het (nog) niet duidelijk is onder welke wet- of regelgeving of welke financiering een patiënt valt. Dan kan er zolang het duurt toch zorg worden gegeven, in plaats van dat mensen heen en weer worden geschoven of onnodig lang moeten wachten op zorg.

lees ook

Nieuws kwaliteit
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    De regering en de ministeries gaan er vanuit dat iedereen deze regelingen kan begrijpen en er naar kan handelen. Dat is een ernstige misvatting, een niet onbelangrijk deel van het volk snapt hier helemaal niets van.
    Is dit de participatie die de re...gering voor ogen heeft: Je moet je eigen broek op kunnen houden, anders heb je pech? Of het signaal: zorgbehoeftige, u moet niet vergeten dat u een maatschappelijke kostenpost bent!
    Is dit maatschappelijk verantwoord handelen?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.