Laatste nieuws
Bas Knoop
2 minuten leestijd
Nieuws

NZa op de vingers getikt

1 reactie

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is teruggefloten door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). De zorgwaakhond had onder meer zorgverzekeraars Zilveren Kruis, VGZ en CZ vorige maand opgedragen hun klanten beter te informeren. De drie bedrijven stapten daarop naar de rechter. Het CBB concludeerde vrijdag in een kort geding dat de NZa niet kan bewijzen dat er een probleem is in de informatievoorziening bij de drie verzekeraars.

De NZa had onderzoeksbureau TNS Nipo 1500 telefoontjes laten plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen als het eigen risico, vergoedingen, gewijzigde polisvoorwaarden en de kosten voor huisartsenzorg.

De grote verzekeraars Zilveren Kruis, VGZ, CZ, Menzis en ASR gaven op ongeveer een kwart van de vragen een onjuist antwoord. De NZa gaf de verzekeraars de opdracht om het aantal foute antwoorden terug te brengen tot hooguit 10 procent. Bij het onderzoek bleven alleen Zorg en Zekerheid en Kiemer binnen die norm.

Het CBb verwees het onderzoek echter naar de prullenmand. De NZa, de verzekeraars en het CBb hebben het onderzoek van TNS Nipo nooit mogen inzien. Hierdoor konden de verzekeraars zich niet verweren tegen de aantijgingen. Daardoor konden de rechters de vragen en antwoorden niet controleren op juistheid. ‘Uit privacyoverwegingen mag TNS Nipo de onderzoeksgegevens niet prijsgeven’, legt een CBb-woordvoerder uit. ‘Dat betekent dat geen van de betrokken partijen de resultaten heeft kunnen inzien. In feite kan de NZa dus niet bewijzen of de zorgverzekeraars foutieve informatie hebben verspreid. Daar heeft de NZa onvoldoende rekening mee gehouden. Eigenlijk moet een zorgautoriteit een dergelijk onderzoek zelf uitvoeren en niet uitbesteden.’

Een woordvoerder van de NZa laat weten dat ze de uitspraak ‘natuurlijk zeer serieus’ neemt. ‘We zullen goed bekijken hoe we in de toekomst dergelijke onderzoeken beter vorm kunnen geven.’

De uitspraak van het CBb is een voorlopige voorziening. De opdracht van de NZa aan de zorgverzekeraars is opgeschort. ‘Het is nu aan de NZa om met een reactie op deze uitspraak te komen’, zegt de CBb-woordvoerder.

Bas Knoop/ANP
@bknoop

Lees ook:

‘NZa handelt in strijd met artikel 13’- 2 december 2015

© Shutterstock
© Shutterstock
Nieuws werk zorgverzekeraars cz
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • H. van der Linde

    huisarts, BURGH HAAMSTEDE Nederland

    Net als de NZa gaf Antoinette Hersenberg ook eens zo’n opdracht aan TNS Nipo voor haar programma TROS-RADAR. Dat liet ze doen door een redactrice die zich uitgaf als medewerkster van een marketingbureau dat een tablet tegen flatulentie in de markt ...moest zetten. TNS Nipo moest uitzoeken of Nederlanders “winderigheid” een groot probleem vinden en de uitkomst moest luiden dat zulks het geval was. Met een verborgen camera werd vastgelegd dat TNS Nipo begreep dat het onderzoek die uitkomst moest hebben. Een hausse aan berichtgeving in de media was het gevolg.
    De schepping van een ziektebeeld begint vaak bij TNS-Nipo. Het staat uitvoerig beschreven in het boek “Slikken” van onderzoeksjournalist Joop Bouma.
    Citaat: “Wyeth zette een weinig subtiele marketingcampagne op om Efexor te promoten als pil tegen piekeren en tobben. De schepping van het ziektebeeld begon bij het TNS Nipo. Dit bureau voor marktonderzoek wordt door de farmaceutische industrie dikwijls ingezet om de publieke opinie te peilen. De resultaten van zo’n peiling worden door media vaak gezien als nieuws. Met hulp van journalisten kan een farmaceutisch fabrikant een medisch probleem creëren en een geneesmiddel als remedie op de kaart zetten. Het Nipo onderzocht voor Wyeth hoeveel Nederlanders piekeren en dit verschijnsel als een kwaal zien. Iedereen piekert wel eens, maar de fabrikant bedacht een aandoening die in een persbericht met hoofdletters werd geschreven: “Overmatige bezorgdheid”.
    “In Nederland lijden er 350.000 mensen aan Overmatige bezorgdheid” concludeerden het Nipo en Wyeth.Einde citaat.
    Joop Bouma geeft in zijn boek nog vele andere voorbeelden van waar TNS Nipo staat in het farmacotherapeutische verhaal.
    Dit uiterst betrouwbare bureau TNS Nipo mag nu een serieuze rol spelen als het gaat om de vraag of patiënten goed worden voorgelicht. Hebben de advocaten van de zorgverzekeraars de betrouwbaarheid van het onderzoeksbureau in het geding gebracht?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.