Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

NZa: ‘Meer grip op wachtlijsten’

Plaats een reactie

Zorgverzekeraars en zorgkantoren helpen hun verzekerden nog onvoldoende wanneer deze te lang moeten wachten op zorg. Ze kunnen bemiddelen met een andere zorgaanbieder, maar deze optie van wachtlijstbemiddeling is vaak onbekend.

Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in het rapport ‘Wachttijdprojecten: Hoe staan we ervoor’? Dat is een inventarisatie van onder meer vijf projecten om de wachtlijsten terug te dringen.

Een van de projecten betreft de wachttijden in de medisch-specialistische zorg. Voor een aantal specialismen zijn de wachttijden te lang: allergologie, oogheelkunde, mdl-ziekten, reumatologie, revalidatiegeneeskunde, pijnbestrijding, neurochirurgie en neurologie. Al eerder constateerde de NZa dat de gemiddelde wachttijd tussen de 4,1 en 6,6 weken ligt. Maar dat verschilt per regio. Zo loopt de wachttijd voor een bezoek aan de polikliniek oogheelkunde in Noordoost-Nederland soms op tot 9 weken.

Ook de geestelijke gezondheidszorg kampt met lange wachtlijsten. Met name voor het stellen van diagnoses autisme, persoonlijkheidsstoornissen, trauma en licht verstandelijke beperking in combinatie met ggz-problematiek is de wachttijd te lang. De maximaal aanvaardbare wachttijd (treeknorm) zou 4 weken mogen zijn. Maar de aanmeldtijd voor een gespecialiseerde ggz-instelling was in 2016 gemiddeld 6 weken, terwijl vrijgevestigden een aanmeldwachttijd voor gespecialiseerde ggz hebben van 8,6 weken.

De NZa merkt op dat er nog onvoldoende wordt samengewerkt tussen zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders om tot een oplossing te komen. De toezichthouder heeft in de regio Noordoost-Nederland eind 2017 gesprekken gevoerd met deze partijen en patiëntenverenigingen, met als oogmerk het tot stand brengen van samenwerkingsverbanden. Voor de ggz is de NZa van plan om intensiever toezicht te houden en ook op andere manieren er meer bovenop te zitten.

Het is cruciaal, stelt de NZa in het algemeen, dat de betrokken partijen inzicht krijgen in de omvang en de aard van de wachttijden. Ziekenhuizen moeten melden hoelang hun wachttijd is en duidelijk maken dat er met de verzekeraar over andere mogelijkheden kan worden gesproken. De verzekeraars zetten de mogelijkheden meestal ook wel op hun sites, maar toch zijn veel patiënten daarvan niet op de hoogte. Niet iedereen wil overigens naar een andere aanbieder.

Lees ook:

Nieuws zorgverzekeraars
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.