Laatste nieuws
GertJan Beens Eva Kneepkens
1 minuut leestijd
Nieuws

NVAB bekritiseert pamflet ondernemersorganisaties

1 reactie

De bedrijfsarts demedicaliseert en het moment waarop de bedrijfsarts wordt ingezet, is maatwerk. Dat stelt Gertjan Beens, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) in reactie op het pamflet: ‘Een knellend probleem: privacy versus goed werkgeverschap’, dat de ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland begin maart hebben uitgebracht. Met het pamflet roepen zij de wetgever op om de belangenafweging tussen de verschillende regelgeving ‘nadrukkelijker vast te leggen.’

De ondernemersorganisaties vinden dat de huidige regelgeving niet eenduidig is. Enerzijds heeft de werkgever verplichtingen, zoals: een actieve rol spelen in het re-integratieproces en bij zes weken ziekteverzuim een bedrijfsarts inschakelen. Anderzijds mogen zij binnen de privacywetgeving niet met de werknemer bespreken wat hij of zij nog wel en niet kan. De bedrijfsarts mag dit gesprek wel voeren, maar het inschakelen van de bedrijfsarts in de eerste zes weken van ziekteverzuim leidt volgens de ondernemersorganisaties tot onnodige medicalisering, kosten en vertraging. Zij stellen dat ‘werkgever en werknemer over het algemeen prima in staat zijn om onderling afspraken te maken zonder te spreken over diagnose of behandeling’.

Dat het inschakelen van de bedrijfsarts in de vroege periode van ziekteverzuim duur en traag is en onnodig medicaliseert, is ‘onzin’, zegt Beens. ‘Ziekteverzuim wordt door meerdere factoren beïnvloed en de bedrijfsarts heeft juist de expertise om het risico op (langdurig) ziekteverzuim goed te kunnen inschatten. Daarnaast is uit de wetenschappelijke richtlijnen van de eigen beroepsgroep gebleken dat een vroege interventie van de bedrijfsarts effectief is, maar of die wel of niet in de eerste zes weken moet worden ingezet, is maatwerk.’

Lees ook
Nieuws bedrijfsgeneeskunde
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Roel Melchers

    bedrijfsarts, Houten


    Ja... '... vroege interventie van de bedrijfsarts is effectief...'
    Maar wel met met de juiste vragen: Wordt het verzuim veroorzaakt door een ziekte? En, zo ja, wat zijn de arbeidsmogelijkheden en wanneer kan de verzuimer zijn werk weer helemaal d...oen. Als de werkgever dit niet expliciet vraagt, heeft de bedrijfsarts de neiging om hier geen oordeel over te vellen.

    Vooral die eerste vraag is belangrijk. Zeker in het licht van de wetenschap dat, volgens de NVAB, misschien wel 80% van het verzuim NIET door een ziekte veroorzaakt wordt.
    Dat betekent, dat een integer bedrijfsarts hier een aanzienlijke de-medicaliserende actie ten toon kan spreiden.

    Maar ik heb de indruk, dat mijn collega's zich nogal eens laten verleiden om in strijd met de waarheid, wél een ziekte aan te wijzen als verzuimoorzaak. Bijvoorbeeld om de zorgtaak naar die werknemer niet te frustreren.
    O ja... een bedrijfsarts realiseert zich zelden dat, conform KNMG-regels en wetgeving (Wet Cliëntenrechten), zorg en keuring jegens een persoon NIET in een arts te combineren is.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.