Nivel: helft patiënten vraagt niet door
Plaats een reactieBijna de helft van de patiënten (46%) ervaart barrières in gesprekken met hun arts. Ze vragen onvoldoende door omdat ze denken dat de arts te weinig tijd heeft, niet lastig willen zijn of pas na afloop bedenken wat ze wilden vragen. Dat concluderen het Nivel en het AMC na onderzoek onder 1314 chronisch zieken.
De onderzoekers benadrukken dat de meeste van de ondervraagde patiënten tevreden zijn over de consulten met hun hulpverleners en zich ook sterk genoeg voelen om daarin effectief te participeren. Ze wijzen echter op hardnekkige gedachten bij een grote patiëntengroep, die een goed behandelresultaat in de weg zouden kunnen staan. Nivel-programmaleider Sandra van Dulmen: ‘Er blijft altijd maar die grote afstand of dat ontzien van de dokter. Patiënten zijn bang dat de dokter het te druk heeft, ze zien de volle wachtkamer en ze maken hun eigen behoefte ondergeschikt aan de agenda van de dokter.’
Van de ondervraagde patiënten gaf 39 procent aan dat ze geholpen willen worden om effectiever te communiceren tijdens een consult. De onderzoekers stellen dat artsen dit ruggensteuntje eenvoudig kunnen bieden door nadrukkelijker na te gaan of patiënten al hun vragen hebben gesteld en uit te spreken dat er ruimte is voor vragen. Verder kunnen artsen nog meer dan ze nu doen vooraf wijzen op goede informatie op internet of in folders, aldus het Nivel, zodat patiënten beter beslagen ten ijs komen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten minder barrières ervaren bij verpleegkundigen dan bij huisartsen en specialisten. Van Dulmen. ‘Mogelijk hebben ze bij een verpleegkundige minder het idee dat er te weinig tijd is.’
Lieke de Kwant
Lees ook:
- Stap voor stap samen beslissen
- Patiënten leren praten met hun arts
- RVZ: ‘Arts en patiënt moeten samen besluiten’
- Er zijn nog geen reacties