Nascholingen voldoen aan reclameregels
Plaats een reactieNascholingen voor medisch specialisten voldoen doorgaans aan de reclameregels, maar er is ruimte voor verbetering. Dit concludeert de IGZ in een rapport dat vandaag uitkomt. De inspectie is verder kritisch over een aspect van de regelgeving: dat er voor 500 euro gesponsord mag worden, ongeacht de duur van de nascholing.
De IGZ bezocht vorig najaar onaangekondigd tien nascholingen voor specialisten en bekeek documentatie. De reclameregels voor geneesmiddelen werden bij negen van de tien bijeenkomsten voldoende nageleefd. De inspectie vindt wel dat er meer transparantie moet zijn over de banden tussen sprekers en farmaceutische industrie.
In het voorwoord bij het rapport meldt waarnemend inspecteur-generaal Jan Willem Weck dat het beeld bij de inspectie is dat de gesponsorde nascholingen van huisartsen – die in 2009 onder de loep lagen – soberder waren dan die van medisch specialisten. De inspectie is dan ook kritisch over het feit dat een farmaceut per nascholing per persoon 500 euro mag bijdragen aan ‘gastvrijheid’, ongeacht de duur. Voor een nascholing van twee uur is dat relatief veel in vergelijking met een meerdaagse. De inspectie wil dat de Stichting Code Geneesmiddelenreclame een differentiatie gaat aanbrengen in deze norm.
Verder werden vijf wetenschappelijke verenigingen geïnterviewd, die nascholingen beoordelen. Daarvan bleken er drie niet te toetsen aan regels voor gunstbetoon. Hiervoor zou een eenvoudige toets moeten komen, meent de inspectie, die de verenigingen dan kunnen gebruiken bij het beoordelen van een accreditatieaanvraag.
Sophie Broersen
Bron:
Lees ook:
Volg gratis geaccrediteerde nascholingen van Medisch Contact
- Er zijn nog geen reacties